L’entitat ha entregat al Síndic de Greuges 150 signatures que reclamen la creació de l’Autoritat Territorial de Mobilitat (ATM) . Són les primeres que presenta la Plataforma, però han recordat que els usuaris poden continuar firmant la petició a través de la pàgina web o presencialment. La portaveu de Trens Dignes, Montse Castellà, apunta que tots els greuges que pateix el servei ferroviari se solucionarien amb l’ATM “Ens hem adonat que moltes de les reivindicacions soltes que necessita el territori sota el paraigua d’una Autoritat Territorial de Mobilitat s’arreglarien”
Precisament va ser el Síndic de Greuges el que va recomanar a la Plataforma Trens Dignes que reclamés la creació de l’ATM, ja que la considera una “reivindicació justa” i aportaria millores, tal com ha succeït en territoris on existeix. L’adjunt general al Síndic, Jaume Saura, ha remarcat que “el fet que hi hagi una entitat amb poder executiu i vinculant que gestiona aquest servei de mobilitat és necessari. Per això ens sembla poc comprensible que no existeixi a les Terres de l’Ebre”.
El Síndic de Greugues a les Terres de l’Ebre
La institució commemora la primera sortida, que va tenir lloc el novembre de 1996 a Girona, amb una múltiple sortida a cinc localitats: Tarragona, Lleida, Girona, Tortosa i Manresa. Des de llavors i fins al 2015, ha realitzat 573 desplaçaments a 208 municipis i ha rebut 6.234 queixes i 4.178 consultes.
Pel que fa a les Terres de l’Ebre, des del 1998, any en què es va visitar la localitat de Gandesa, fins al 2015 s’han atès 307 persones, xifra que suposa un 42% respecte a la totalitat de persones ateses a Tarragona. Quant al nombre de desplaçaments, han estat 20 i els municipis visitats, 9. En el marc d’aquestes sortides s’han rebut 183 queixes i 124 consultes.
Per commemorar aquests vint anys de desplaçaments, el Síndic ha organitzat un inusual desplegament del servei itinerant d’atenció a les persones. Així, de manera simultània, cinc equips formats per personal de la institució s’han desplaçat aquest dijous a cinc localitats de referència: Tarragona, Lleida, Girona, Tortosa i Manresa, per atendre in situ les queixes i consultes dels veïns.
Els reptes del servei se centren actualment a ampliar a quatre el nombre de desplaçaments setmanals, a millorar la difusió de les sortides i a assumir tasques que vagin més enllà de la recepció de queixes, com ara fer contactes institucionals, xerrades divulgatives o visites sobre el terreny amb relació a actuacions obertes.