El sindicat IAC-CATAC ha alertat aquest dilluns que alguns parcs naturals i espais naturals protegits estan en risc de tancament a causa de la finalització del contracte de 38 tècnics i administratius a finals d’octubre, cosa que suposa entre el 30 i el 100% de la plantilla d’alguns parcs. Més de 200 professionals han signat un manifest que denuncia “la precarietat estructural, la sobrecàrrega de feina i la manca de voluntat política per garantir una gestió digna del patrimoni natural”. Per això, reclamen “solucions excepcionals per evitar un col·lapse sense precedents”. Pel que fa a les Terres de l’Ebre, i segons l’estimació del sindicat, al Parc Natural dels Ports es perdrien el 41% dels tècnics i el 14% dels administratius. De fet, a partir de la tardor, els 20 espais naturals existents a Catalunya veuran reduïda la seva plantilla laboral (entre ells el del Delta de l’Ebre, del qual no es precisen les dades d’afectació) perquè acaba el contracte programa que ha permès, durant tres anys, disposar de 38 treballadors més, la majoria d’ells compartits entre diversos parcs.
En alguns parcs, això pot suposar la pèrdua de més del 50% del personal. Al Paratge Natural d’Interès Nacional (PNIN) de l’Albera, a l’Alt Empordà, es perdran dos terços dels tècnics i tots els administratius (37,5% de la plantilla); al Parc Natural del Montgrí, Illes Medes i Baix Ter, al Baix Empordà, es perdran el 83% dels tècnics; al Parc dels Aiguamolls de l’Empordà, es perdran dos terços dels tècnics i la meitat dels administratius, gairebé un terç de la plantilla; al Parc Natural de les Capçaleres del Ter i del Freser es perdrien tots els tècnics i tots els administratius; al Parc Natural de l’Alt Pirineu, es perdrien la meitat dels tècnics i un quart dels administratius, un 36% de la plantilla total.
Els signants expressen un malestar profund i generalitzat, i exigeixen respostes urgents i contundents per part del Govern. Denuncien una precarietat laboral crònica, amb contractes inestables i tasques assignades per sobre de la categoria laboral; insuficiència estructural de personal que impedeix el correcte funcionament dels parcs; i sobrecàrrega de feina insostenible que afecta la gestió de subvencions, projectes i serveis bàsics.
Si no s’actua amb urgència, les conseqüències seran greus i immediates, segons els signants, com per exemple la paralització de funcions clau com el seguiment d’espècies, educació i informació ambiental i coordinació territorial; risc de tancament de diversos espais naturals per manca de personal; pèrdua de reconeixements internacionals com la Carta Europea de Turisme Sostenible; i un impacte negatiu en la gestió econòmica i administrativa dels parcs.
Per tot això, el col·lectiu reclama solucions excepcionals i immediates per cobrir les mancances estructurals de personal; el desenvolupament urgent de la llei de l’Agència de la Natura de Catalunya del 2020, inspirada en models europeus; la regularització de nivells i categories laborals, i dotació de brigades fixes pròpies; i el reconeixement del valor estratègic dels espais naturals com a motors de desenvolupament territorial.
Finalment, el manifest recorda que la gestió dels espais naturals no es pot entendre sense les persones que la fan possible, i que la seva pèrdua suposaria un retrocés irreparable per al territori i per a la mateixa administració.