Diumenge 23 de maig, i juliol(?) del 2027 són les següents cites electorals a Catalunya, amb les eleccions municipals i estatals, respectivament. A més, és clar de les pròximes autonòmiques a Castella i Lleó i a Andalusia, a inicis i a mitjan any 2026. És molt o poc temps? Vegem-ho amb dades i arguments:
Persuadir a un ciutadà avui, és “molt més fàcil” que no pas fer-ho a les portes de les eleccions. La persuasió, o el que és el mateix, convèncer algú perquè passi de votar una a altra força política o candidat (o un abstencionista), és una de les màximes de l’estratègia electoral i la comunicació política. I aquesta capacitat de persuasió disminueix a mesura que ens apropem a la cita amb les urnes. Per què? L’explicació és ben senzilla i es basa en el comportament humà segons el qual, com més soroll polític i ‘inputs’ partidistes percep un ciutadà, més resistència oferirà a ser convençut / persuadit, creant-se una espècie de barrera psicològica subconscient. O explicant-ho d’una forma ben planera: feu una prova d’intentar quedar o parlar amb un ciutadà indecís avui, i fer-ho una setmana abans de votar. Quan us costarà menys quedar-hi, serà més fàcil enraonar i hi haureu d’invertir menys temps i recursos? Doncs això.
Dos anys que, en realitat, és un any i mig. Això és perquè, si descomptem els mesos inhàbils (agost i desembre), els festius, ponts, etc., la campanya estricta (que per calendari i cerimonial condiciona l’agenda) i el calendari electoral (que ampliaré en el següent punt), en lloc de 24, tenim un compte enrere de 18 mesos. Això és especialment rellevant alhora de contrarestar els possibles errors i/o “proves”. Com menys temps, menys marge.
Quan més voldràs fer campanya, no en podràs fer. La legislació espanyola (concretament la LOREG), impedeix fer qualsevol classe de campanya electoral (en el sentit de publicitat), en el mes i mig que va entre la convocatòria de les eleccions (això també afecta les eleccions municipals, encara que tinguin un “dia fix”), i l’inici de la campanya electoral en el sentit estricte. Paradoxalment, la publicitat política es pot fer sempre (compte, a les xarxes socials, ja que a la TV i ràdio està prohibida per llei), també l’endemà de les eleccions, excepte aquest període i, és clar, la jornada de reflexió i jornada electoral.
Cal tenir en compte el temps necessari per engreixar tota la maquinària. Des de l’equip de campanya, fins als circuits, els missatges, la comunicació, els hàbits de crear continguts, l’agenda o l’entrenament i aprenentatge del candidat/a, requereix un període de rodatge mai inferior als 2-3 mesos, que també cal restar als teòrics 2 anys.