Fernanda Adán és la documentalista audiovisual ampostina que ha ajudat a reunir les peces del puzle per crear ‘Carlos Alcaraz: a mi manera’, la història produïda per Morena Films del tenista murcià d’elit en què barreja les ganes de viure pròpies de la seva joventut i les exigències de ser un top mundial. Periodista de 53 anys que ha tingut estada llarga a Anglaterra abans de tornar al país, va treballar durant “vuit mesos recuperant imatges dels arxius existents en coordinació amb cap de producció i, en el cas dels tornejos grans que ha jugat, aconseguir tots els drets d’emissió. Una feina que és molt més complicada del que la gent es pensa i, en el cas de les competicions esportives, molt cara”, explica en conversa amb ebredigital.cat. “Heu de tenir en compte que la sèrie (estrenada el passat mes d’abril i disponible a Netflix per pagament) abasta d’ençà que era petit fins a les competicions de Grand Slam. I per poder incorporar al documental els pocs segons en què es veu a Rafa Nadal i Alcaraz jugant al parxís als Jocs Olímpics, vam haver d’arribar a acords amb tots els que et pots imaginar i més. En un documental d’esports com aquest has de saber també prendre decisions. Acompanyes a Alcaraz a Austràlia o no? Perquè tot depèn de les expectatives dels resultats i has d’arribar a un acord amb els organitzadors per determinar en quines condicions podràs reproduir el material gravat”. Hi ha una dificultat afegida: “Totes les parts han d’estar d’acord. Pot ser que veure Alcaraz trencant una raqueta no interessa que surti. Llavors els has de convèncer del que aporta aquesta imatge al relat”.
Adán és ja veterana de tota mena de temàtiques. “La funció d’una documentalista és la de recollir tot el material d’arxiu per explicar una història. Per això has de fer una recerca de diaris, televisions i agències de notícies, a més de material audiovisual i radiofònic. No només servei per aprofundir en el relat, sinó també per descobrir detalls que podrien haver passat desapercebuts”. En el documental d’Alcaraz “hem estat coordinats amb un advocat. També és cert que Netflix és molt curós amb el tema dels drets, encara que hagi patit alguna relliscada”. Un exemple, que no té res a veure amb la feina d’Adán perquè no va participar en el projecte, és la suspensió de la docusèrie ‘Angie: Crimen y castigo’ per un jutjat de Tarragona, després que la condemnada per l’assassinat d’Ana Páez el 2008, María Ángeles Molina, hagi reclamat una ordre judicial per impedir la seva emissió. Entre les produccions en les quals ha participat Adán s’inclou (entre altres) ‘No estás sola’ (Netflix), pel·lícula documental en la qual es desconstrueix l’agressió sexual soferta per una jove en els Santfermins de Pamplona a les mans dels membres de ‘la Manada’; i ‘La liga de los hombres extraordinarios’ (Movistar Plus), sèrie sobre alguns dels presidents més polèmics dels clubs de futbol de les dècades de 1990 i 2000.