La ignomínia de què anar en tren de Tortosa i Barcelona suposi un viatge de tres hores i mitja durant cinc mesos, pretén ser mitigada amb la recuperació del servei ‘Avant’, desaparegut misteriosament des de la pandèmia de la covid-19, com si l’anomenada crisi sanitària fos excusa per reduir els serveis ferroviaris d’alguns ciutadans de Catalunya, com sempre els més perjudicats el del sud.
Podria haver-se tractat d’una bona notícia si no fos perquè d’aquests magnífics combois, que uneixen l’Ebre amb Barcelona a través del raonable trajecte de menys de dues hores, només en tenim un al dia i surt de Tortosa a les 6.35 del matí. El de tornada surt de la ciutat comtal a les 18.30.
Si volem anar a Barcelona per qualsevol motiu, només ens cal llevar-nos al voltant de les 5 del matí per poder estar a l’estació esmorzats i dutxats i pujar al flamant ‘Avant’
Als usuaris que vulguem anar a Barcelona per qualsevol motiu, només ens cal llevar-nos al voltant de les 5 del matí per poder estar a l’estació esmorzats i dutxats i pujar al flamant ‘Avant’ i passar el dia a la gran ciutat, fer les gestions de motiu del viatge o les compres necessàries, dinar i, sense encantar-se massa, tornar cap a l’estació a mitja tarda amb la seguretat que tornarem a casa a l’hora de sopar. Sembla un tren programat per una visita a Barcelona pròpia dels anys 60, que ens pot permetre anar al metge, al Corte Inglés o al Zoològic, descartant poder arribar en horaris habituals de feina o ja ni tan sols pensar en cap oferta cultural com un teatre o un cinema que no sigui matinal.
El nou servei que ha de compensar el dèficit ferroviari de les Terres de l’Ebre no té en compte que hi ha moltes raons per fer aquest trajecte, tantes què el més raonable hauria de ser programar una sortida cada dues hores en cada sentit i fer així més creïble la tan pregonada idea que el tren és el transport del futur.
Programar un tren ràpid diari entre Tortosa i Barcelona i anunciar-ho amb bombo i platerets com si es tractés d’un vol diari entre Barcelona i Pequín sona a menyspreu
Programar un tren ràpid diari entre Tortosa i Barcelona i anunciar-ho amb bombo i platerets com si es tractés d’un vol diari entre Barcelona i Pequín sona a menyspreu o a desconeixement absolut de la sensibilitat d’un territori històricament abandonat per la gestió del transport públic i que, com molt bé escriu Xavi Llambrich en un article al setmanari l’Ebre, provoca en els seus habitants un sentiment de ‘catalans de segona’.
Als responsables de l’administració centralista no els agrada gens que els diguem que ens sentim oblidats o abandonats. No en volen ni sentir parlar de què siguem ciutadans de segona, empatitzen amb natros i ens comprenen, però només ens donen solucions quan és hora de votar. És per això que ara no és temps de respostes ni remeis: ara ja han passat totes les eleccions i es permeten la ironia de vendre’ns un tren diari a Barcelona que sortirà bona part de l’any abans que surti el sol. La resta de trajectes seran de 3 hores i mitja, també un retorn als anys 60. Llambrich apunta molt encertadament que en aquest horari es pot anar en tren de Tortosa a Madrid si s’agafa una bona combinació.
Aquest ‘Avant’ és aviat un ‘Enrere’.
Arturo Gaya.
Periodista i músic.