El Consell Comarcal del Baix Ebre ha presentat aquest dimecres el projecte de connexió entre el Camí Natural-Via Verda del Carrilet de la Cava i el Pont Penjant d’Amposta. Amb un pressupost de 535.194,23 euros, l’acció forma part del subprojecte ‘Pla de sostenibilitat turística en destinació espais naturals de la Reserva de la Biosfera de les Terres de l’Ebre’, finançat per la Unió Europea a través del programa Next Generation. La iniciativa permetrà connectar els 7 quilòmetres de la Via Verda del Carrilet de la Cava amb el passeig fluvial existent entre Amposta i la desembocadura de l’Ebre, així com amb la via ciclista Eurovelo 8.
El projecte es divideix en dues zones diferenciades. La primera, des del final del CN-Via Verda del Carrilet de la Cava fins al pont de l’AP7, contempla un tram de 0,55 quilòmetres que serà compartit amb el camí de servei del canal. La segona zona, des del pont de l’AP7 fins a l’embarcador de l’Aldea, comprèn un tram de 1,8 quilòmetres que recupera l’antic camí de Sirga i inclou la restauració del bosc de ribera. Els terrenys de l’antic camí de Sirga han estat cedits per l’Ajuntament de l’Aldea, L’Ajuntament de l’Aldea ha cedit els terrenys al Consell Comarcal del Baix Ebre per a permetre el projecte, provinents del 10% dels aprofitaments públics del pla parcial de l’any 2003 per impulsar la macrourbanització de Fadesa. El conveni entre consell comarcal i consistori s’ha signat aquest matí a l’Aldea.
El president del Consell Comarcal del Baix Ebre, Antoni Gilabert, ha subratllat la transcendència d’aquesta actuació: “Amb aquest projecte, no només millorem les infraestructures per al turisme sostenible, sinó que també contribuïm a la recuperació del nostre patrimoni natural”
El president del Consell Comarcal del Baix Ebre, Antoni Gilabert, ha subratllat la transcendència d’aquesta actuació: “Amb aquest projecte, no només millorem les infraestructures per al turisme sostenible, sinó que també contribuïm a la recuperació del nostre patrimoni natural. La connexió de les vies verdes i carrils bici suposarà un gran atractiu turístic per al territori, potenciant el desenvolupament econòmic local”.
El projecte preveu millorar l’accessibilitat de la rampa existent al Pont Penjant d’Amposta per connectar el nivell del riu Ebre amb la carretera N-340a, facilitant el creuament del riu i la connexió amb el passeig fluvial. A més, l’actuació finalitza a l’embarcador de l’Aldea, on es crearà una àrea de descans al costat d’un antic niu de metralladores de la Guerra Civil, que l’ajuntament preveu posar en valor.
“Amb aquesta connexió, tindrem més de 139 quilòmetres de via verda contínua, convertint el Baix Ebre en un motor turístic de primer ordre”
Gilabert ha volgut remarcar el compromís del Consell Comarcal amb el territori: “Volem combinar la conservació del patrimoni natural i el foment del turisme sostenible per al benefici de tota la comunitat. Amb aquesta connexió, tindrem més de 139 quilòmetres de via verda contínua, convertint el Baix Ebre en un motor turístic de primer ordre i un referent per als amants de la natura i el cicloturisme”.
L’adequació del camí existent com a camí fluvial es farà amb un acabat de tot-ú compactat, similar al passeig fluvial existent des d’Amposta a la desembocadura. Es valorarà la possibilitat de realitzar un doble reg asfàltic per donar continuïtat al CN-Via Verda del Carrilet de la Cava i el CN-Via Verda de la Val de Zafán. La restauració del bosc de ribera inclourà l’erradicació de trams de canya i la plantació de 360 arbres i 700 arbustos d’espècies autòctones, millorant així l’ecosistema local.
L’alcalde de l’Aldea, Xavier Royo, ha demanat anar més enllà perquè aquesta actuació no es quedi aquí i permeti bastir una xarxa de carrils bicis que pugui connectar tots els municipis del delta de l’Ebre
Per la seva banda, l’alcalde de l’Aldea, Xavier Royo, ha demanat anar més enllà perquè aquesta actuació no es quedi aquí i permeti bastir una xarxa de carrils bicis que pugui connectar tots els municipis del delta de l’Ebre.
Considera que és una “assignatura pendent” fer arribar la via verda del Carrilet fins a Deltebre i la desembocadura pel seu potencial turístic. Però també cap a municipis com l’Aldea, que a finals d’any té previst connectar l’estació de ferrocarril amb la seva xarxa de carrils bici, i cap a d’altres municipis com Camarles i l’Ampolla. Això, ha assegurat, permetria que els turistes que arribin amb tren a la seva estació es podessin desplaçar amb bicicleta a totes les poblacions del Delta o Tortosa.
“Estem treballant en la redacció de l’avantprojecte”, ha apuntat Royo, qui ha situat la Diputació de Tarragona com a ens que s’encarregarà de gestionar les subvencions necessàries per finançar les obres