El projecte mediàtic conegut com a Delta.cat, que al voltant d’una plataforma web agrupa dues emissores municipals sota el finançament solidari dels ajuntaments de Deltebre, Sant Jaume d’Enveja, l’Ampolla i Camarles, canvia d’operador a finals de la setmana vinent. Una circumstància que ha provocat la baixa de la coordinadora del projecte, la periodista de Deltebre Leonor Bertomeu, qui ha decidit no continuar i incorporar-se al Centre Audiovisual de la Vegueria (CAV) de Tortosa, per assumir noves responsabilitats al davant de CANAL TE.
El canvi es produirà a finals de la setmana vinent. Els creadors de Delta.cat l’any 2018 (fa sis anys), encapçalats pel periodista Josep Maria Arasa Fort en representació del Grup EbreMedia, deixaran d’operar el dijous 11 de juliol; i a partir de l’endemà, la gestió serà responsabilitat de l’empresa Teveon Ebre SL, guanyadora del concurs-licitació resolt el passat 19 de maig.
La licitació ha estat sotmesa a informació pública europea pel seu import (295.000 € per un període de dos anys, i un valor màxim de 792.000 €, sumant pròrrogues), i s’ha resolt a favor del nou operador, que va oferir un preu més baix. Val a dir que anualment els ajuntaments aporten prop de cent deu mil euros anuals, que es reparteixen en funció del nombre d’habitants: Deltebre 66.000 €, i la resta de municipis quantitats menors als catorze mil euros.
Com a contrapartida, els ajuntaments confien a l’empresa privada la gestió de la plataforma web (inicialment, una còpia del digital més llegit al territori, ebredigital.cat), i també els continguts de dues ràdios FM, cas de l’emissora municipal de l’Ajuntament de Deltebre (l’antiga Ràdio Delta, ja rebatejada com Delta.cat Ràdio), i Enveja Ràdio pel que fa a l’ajuntament de Sant Jaume d’Enveja. A més a més, tal com premiava la licitació, els ajuntaments obtenen publicitat gratuïta als mitjans que acredita l’operador (televisió local, premsa, ràdio i digitals), junt altres millores.
La creació de Delta.cat
El creador de Delta.cat va ser el periodista Josep Maria Arasa Fort l’any 2018, atenent un encàrrec que inicialment va impulsar en solitari l’Ajuntament de Deltebre, sota la supervisió del també periodista Francesc Mateu (gabinet d’alcaldia), qui va encarregar a l’empresa local Vèrtex el logotip, a més de dissenyar el pla de xarxes. Tot plegat, treballant conjuntament amb el CEO del CAV Miki Colomer, creador i dissenyador dels sistemes tècnics que han convertit Delta.cat en un model de referència a Catalunya. També ha estat clau l’aportació de dos proveïdors de prestigi: l’empresa BCC Broadcasting i el seu enginyer Xavi Salvadó; de l’empresa Globals de Tortosa en la part informàtica i web.
El primer periodista a fer-se càrrec del projecte en l’àmbit de continguts va ser el rapitenc Josep Pitarch (historiador), acompanyat del dinamitzador cultural Eduard Carmona (ara professor). També han passat pel projecte, de forma intermitent, la periodista Júlia Albesa, Xavi Llambrich i Roger Font. Quan es va posar en marxa, la històrica directora de Ràdio Delta, la periodista Lluïsa Bertomeu, va agafar llavors l’excedència i es va incorporar també a CANAL TE, per protagonitzar i dirigir un dels millors magazins de la televisió local en els seus primers anys, l’Estret de Magallanes, que ara està en la seua etapa final.
La creació de Delta.cat es va produir en un context en què les emissores municipals de les Terres de l’Ebre havien abandonat la coproducció conjunta de programes, en desfer-se la històrica EMUTE (Emissores Municipals de les Terres de l’Ebre). Delta.cat va actuar llavors com a eina de cohesió i, amb el lideratge de Deltebre, va tornar a unir les emissores municipals, ara al voltant d’un nou projecte que a més a més oferia el cofinançament de la Xarxa de Comunicació Local (Diputació de Barcelona). Una clara aposta pel servei públic de comunicació audiovisual local que no es va poder ampliar més perquè la mateixa Xarxa va posar un topall d’adscripcions. Amb aquest esperit de col·laboració territorial va nàixer també l’informatiu territorial Al Dia Terres de l’Ebre (premiat per Ràdio Associació de Catalunya, l’any 2021), al qual es van sumar les emissores La Cala Ràdio, la Plana Ràdio, Ràdio Joventut de Masdenverge, Ràdio Tortosa, Amposta Ràdio i Ràdio Móra la Nova, a més de l’amfitriona Delta.cat Ràdio i Enveja Ràdio.
Cal constatar que en els últims sis anys cadascun d’aquests ajuntaments han estat cofinançats per la Xarxa amb 15.000 € anuals, els quals han servit per contractar mitja dotzena de periodistes (superant així la prohibició de contractar nou personal municipal, norma que han de complir els ens públics d’acord amb la norma de la despesa que emana de les directives europees). Moltes de les aportacions -tant tècniques com creatives-, han estat ideades, promogudes i incorporades (sense repercutir), pels creadors del que ha acabat sent un model de gestió publicoprivat singular; però, en canvi, no puntuaven a les tres licitacions que s’han convocat (2019, 2021 i 2024). En l’última setmana tots aquests actius (ordinadors i càmeres, o serveis de streaming, whatsapp o newsletter), experimentaran canvis i alteracions arran del canvi d’operador.