La plataforma intermodal que ha de donar sortida per ferrocarril al Polígon Catalunya Sud va començar sent un desig expressat pel sector empresarial del territori en veu baixa perquè no aconseguia altaveu; va passar a ser una reivindicació expressada diplomàticament però a crits per part la multinacional Kronospan quan s’hi va instal·lar i va acabar sent un compromís adoptat per l’anterior govern de la Generalitat. Fins al punt que des del Departament de Territori es va encomanar un estudi de demanda de la futura estació, elaborat per l’empresa pública Centrals i Infraestructures per a la Mobilitat i les Activitats Logístiques (Cimalsa), per posar en marxa tot seguit l’avaluació d’impacte ambiental i l’estudi informatiu del projecte. La previsió era que la definició del traçat destinat a encaixar el polígon amb el Corredor del Mediterrani a l’Aldea hauria de quedar definit entre setembre i octubre d’enguany. En paral·lel, perquè tot va lligat, Territori va iniciar el procés participatiu previ a la redacció del nou Pla director urbanístic d’activitat econòmica (PDUAE) per reordenar i potenciar l’àmbit industrial del Catalunya Sud.
Restava fora de l’equació el finançament, que se suposava havia de provenir del govern, actualment sense marge de maniobra perquè es limita a gestionar el pressupost prorrogat del 2023. Però aquest dijous s’ha fet públic que Cimalsa rebrà un milió d’euros del Banc Europeu d’Inversions (BEI) precisament per estudiar noves terminals ferroviàries multimodals a Catalunya. Els responsables de la firma i del banc s’han reunit per començar a tirar endavant la iniciativa, que té la missió de descarbonitzar la cadena de transport gràcies al concepte d’intermodalitat. L’objectiu final exigeix fer pujar les mercaderies al tren i contribuir a la internacionalització de l’economia catalana. I per això el contracte preveu l’anàlisi de quatre terminals estratègiques per a Catalunya: Plana de Lleida, Terres de l’Ebre, Vilamalla-Empordà i Penedès. L’acord, fruit de la confluència d’interessos, suposa un baló d’oxigen per a continuar fent realitat el que es va iniciar com un esbós al natural i que ara ha de ser pilotat provisionalment per un executiu en funcions que hi va creure prou per a estar a punt de fer-lo arribar a l’estació terme. Una feina que haurà de culminar el govern que es pugui articular després de les eleccions del 12 de maig, perquè un cop arribat a velocitat de creuer seria impensable fer-lo descarrilar.
Més informació: Plafons, oli, arròs i embalatges: principals usuaris potencials de la futura estació intermodal del Catalunya Sud
Més informació: Territori inicia el procés participatiu del Pla director urbanístic per reordenar i ampliar el polígon Catalunya Sud
Més informació: Kronospan preveu tenir en marxa la segona línia de producció de taulers i el ramal ferroviari en tres anys