El programa d’integració sociolaboral Incorpora de la Fundació ‘la Caixa’ va facilitar a Tarragona 1.198 llocs de treball a persones en situació de vulnerabilitat l’any 2022, a través de 13 entitats socials i 35 tècnics. Això ha estat possible gràcies a la col·laboració de més de 500 empreses tarragonines en aquest projecte de responsabilitat social. En el cas de Tarragona, 590 van ser de dones i 608 d’homes. Del total, 372 són persones amb discapacitat i 826 són persones en risc o situació d’exclusió: joves, víctimes de violència de gènere, aturats de llarga durada i exreclusos, entre d’altres.
En el global d’Espanya, s’han aconseguit 40.760 insercions de la mà de prop de 500 entitats socials, 1.200 tècnics i 15.633 empreses. Aquest any, hi ha hagut un increment destacat de la contractació indefinida, que representa una mitjana del 33% del total, motivat per l’entrada en vigor el mes d’abril de la nova reforma laboral.
Les últimes dades que es desprenen del programa Incorpora reflecteixen la recuperació en sectors que van patir les conseqüències de la pandèmia i que avui tornen a ser un motor generador d’ocupació. En especial, els de logística i comerç, hostaleria i restauració, neteja i àmbit sociosanitari. A Tarragona, les entitats que desenvolupen el programa són: Fundació Intermedia, que és la coordinadora, APRODISCA, Associació Taller Baix Camp, Fundació Privada ONADA, Fundació Privada Santa Teresa del Vendrell, Fundació Privada ECOM, Fundació Privada GINAC, Fundació Privada Gentis, Fundació Pere Mata, Fundació Privada Formació i Treball, Projecte Home Catalunya, ACTUA SCCL, i Creu Roja Tarragona (aquesta última entitat signa conveni a nivell estatal).
Les noves necessitats sorgides en l’era digital han suposat una transformació en el mercat laboral, tant per a les empreses com per als clients. Per això, amb la finalitat de disminuir la bretxa digital en la cerca de feina, la Fundació ‘la Caixa’ i la Fundació Accenture han impulsat la formació ‘Treballant en digital’ per acompanyar persones en situació de vulnerabilitat. L’objectiu és promoure la digitalització per afavorir la millora de les competències tecnològiques d’aquestes persones i aconseguir així la seva inclusió social i ocupabilitat. El 2022, a Tarragona, han realitzat aquesta formació 511 persones.
«Tenir una feina és el primer pas per a la inclusió social de les persones en situació de vulnerabilitat, ja que millora la seva autonomia i permet el reconeixement de les seves potencialitats. I, per aconseguir-ho, és imprescindible un acompanyament en xarxa a través de tècnics, entitats socials i empreses compromeses», destaca el subdirector general de la Fundació ‘la Caixa’, Marc Simón.

