El grup Lucta, empresa barcelonina que manté una estructura bàsicament familiar des del seu naixement fa 74 anys i dedicada a la creació d’aromes i fragàncies per a diferents sectors per mètodes de química fina, invertirà 25 milions d’euros a Tortosa per a aixecar una planta d’innovació tecnològica per a l’elaboració dels seus productes d’alta especialització. Ubicada al Polígon Catalunya Sud, on ha comprat tres parcel·les a tocar de Kronospan que sumen 18.373 metres quadrats, té previst acabar el projecte tècnic enguany per iniciar les obres el 2024 i començar la producció a partir del 2025. La previsió és que la construcció de les instal·lacions generi 80 llocs de treball, mentre que un cop estigui en marxa donarà feina a 25 persones gran qualificació (enginyers, químics i personal de planta amb grau superior d’FP) i en generarà 50 més de manera indirecta.
Així ho ha anunciat aquest matí l’alcaldessa de Tortosa, Meritxell Roigé, acompanyada del director general de l’empresa, Albert Xambó, i del director d’operacions, Miquel Escudé. Tortosa serà el punt clau del grup, que compta (a més d’un centre d’innovació a Bellaterra) amb una planta a Montornès del Vallès i quatre més distribuïdes a Colòmbia, Mèxic, Xina i els Estats Units. A més, disposa de presència comercial a altres tres països, convertint Lucta en una aposta segura i de llarg termini (amb clients arreu del planeta) perquè “nosaltres no som dels que deslocalitzem. I cal tenir present que ens costa entre 8 i 10 anys formar internament un aromista o un perfumista, per la qual cosa tenim poca rotació” laboral segons assenyalava Xambó. “De Tortosa al món”, afegia Roigé amb orgull desvelant que els contactes previs a la decisió final de l’empresa es van iniciar “ara fa un. Quan se’ns va plantejar els vam obrir totes les portes”, assegurant de pas que des de l’ajuntament ja es treballa amb el govern català per a la redacció del pla general urbanístic que ha de permetre no només “l’ampliació del polígon en 134 hectàrees sinó també la connexió amb el ferrocarril”.
Per fer-ho ras i curt, l’empresa es dedica a inventar sabors i olors característics per a productes de menjar de consum humà com un donut, el pernil de la pizza Tarradelles o els snacks, per l’aliment per a bestiar de cara a fer més apetitòs aquell que aporti més nudrients, en la gamma de productes de neteja personal com xampús, gels de bany i tovalloles humides i en el capítol d’ambientadors. Cada país requereix el seu toc especial, com per exemple l’èxit aconseguit en la penetració en el mercat americà on el 30% del consum és aromàtic. Fabricar les sensacions que més s’ajusten als gustos dels clients. Tortosa serà precisament el lloc escollit per investigar aquests aromes. Segons explicava Escudé, “nosaltres treballem amb 4.000 matèries primeres. Però d’aquestes 300 són exclusives nostres. I el que farem és crear-les aquí i buscar composicions que siguin les més adequades als diferents mercats en els quals estem presents. D’aquí la gran importància estratègica de la nostra implantació” i que la inversió es pugui considerar per al grup de gran valor afegit. El producte final serà després distribuit a les diferents plantes de la companyia per a la seva producció. Xambó feia fàcil entendre-ho amb una analogia musical. “Existeixen les notes, que quan s’ajunten fan acords, melodies i partitures. Nosaltres inventem noves notes musicals”. L’alcaldessa detacava, precisament, que la qualificació requerida per als components de la plantilla del grup “implica no només que el jovent no hagi de marxar fora, sinó també la possibilitat de captar talent de fora”.
El procés requeix tecnologia i capacitat financera. En aquest sentit, Xambó destacava que “destinem entre el 5% i el 10% de les nostres vendes a la innovació”. Una manera de fer que l’ha convertir en la segona empresa familiar del seu sector més gran del món, gràcies a un pla estratègic amb data del 2016 pensat de cara al creixement global esgraonat a llarg termini i en la major part autofinançat. Tant ell com Roigé han posat en relleu la importància donada per Lucta tant a l’arrelament al territori com a la sostenibilitat, amb el compromís amb els ODS de l’Agenda 2030. El director general ha avançat la intenció d’evitar que els tractaments sortin a l’atmosfera (ja disposen dels certificats mediambientals que ho avalen), fer que la planta sigui neutra en emissions de carboni, aixecar una planta de traxctament d’aigües residuals d’última tecnologia i que l’energia que utilitzem sigui 100% renovable.