Tot i el suport aconseguit amb la campanya ‘Hem perdut el tren’ que han impulsat Trens Dignes i Diàspora Ebrenca, no hi ha hagut millores durant el 2022 i les Terres de l’Ebre continuen sense tenir trens ràpids que enllacin amb Tarragona i Barcelona. Fa tres anys que l’Euromed no s’atura a l’estació de l’Aldea i el tren Avant amb què es volia compensar aquest greuge va funcionar molt poc temps. La patge Gamboa ha portat carbó a les portes de l’estació de l’Aldea per reivindicar aquests serveis ferroviaris i també denunciar les deficiències i retards de les línies ebrenques R-15 i R-16. “El 2023 ha de ser l’any dels trens a les Terres de l’Ebre i no entendríem que fos d’una altra manera”, ha dit Josep Sabaté, portaveu de Diàspora.
Sabaté ha manifestat la necessitat de tenir unes bones connexions en transport públic per fer competitiu el nostre territori i afavorir el retorn de professionals qualificats que fan teletreball. Alhora, ha reivindicat que les Terres de l’Ebre han de tenir “les mateixes oportunitats que altres zones del país” i ha reivindicat el consens territorial i parlamentari, així com el context de crisi energètica i canvi climàtic, per al retorn del tren Avant i la millora dels serveis ferroviaris. “Seria incomprensible que aquest 2023 no fos l’any de les millores als trens de les Terres de l’Ebre”, ha remarcat.
Per part de Trens Dignes, la portaveu Cinta Galiana ha exigit acords i accions concretes als principals agents implicats en la gestió dels trens: Estat, Generalitat i Renfe. A la vegada Galiana ha reclamat la urgència d’actuacions davant la situació de les línies R15 i R16 amb l’acumulació de retards i avaries, així com la millora de les freqüències.
Galiana també ha reclamat la necessitat que l’estació de l’Aldea sigui una veritable estació intermodal on hi arribi un servei d’autobusos des de diferents municipis de les Terres de l’Ebre que coincideixi amb les arribades i sortides de cada tren. “Contràriament, acabarem perdent aquesta estació. Correm el perill que s’acabi convertint en un baixador”.
Les dues entitats han celebrat l’acord al qual es va arribar el passat mes de desembre per al retorn del tren Avant i, al mateix temps, reclamen celeritat per veure’l en funcionament aquest any 2023.
Campanya ‘Hem perdut lo tren’
Des que es va iniciar la campanya ‘Hem perdut lo tren’, el febrer de 2022, centrada en la recuperació del tren Avant i la creació d’una estació intermodal a l’estació de l’Aldea-Amposta-Tortosa, les dues associacions s’han reunit amb el teixit social, econòmic i polític del territori i s’han sumat adhesions al manifest.
S’han adherit a la campanya organitzacions com la Cambra de Comerç, ADEDE (Associació de Dones Empresàries, Directives i Emprenedores de les Terres de l’Ebre) i la Intercol·legial de Col·legis Professionals de les Terres de l’Ebre, en l’àmbit empresarial i professional. A nivell sindical, també han donat el seu suport CCOO, UGT, USOC, CGT, USTEC, CATAC i IAC; mentre que a nivell social també hi ha la Plataforma per la Defensa del Transport Públic (PTP), la Plataforma en Defensa de l’Ebre, la Plataforma per un nou Hospital, Vaga Feminista, Òmnium Cultural o LGBTebre. A nivell acadèmic també s’ha treballat amb la Càtedra d’Economia Local i Regional de la Universitat Rovira i Virgili (URV).