Les institucions governamentals han reunit aquest divendres al Museu de la Mar de la Ràpita bona part dels agents socioeconòmics del territori per donar el tret de sortida al rellançament de la promoció de la Reserva de la Biosfera de les Terres de l’Ebre. El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha presidit un acte en què s’ha tornat a posar l’atenció en els valors patrimonials, naturals, culturals, paisatgístics i sobretots agroalimentaris del territori, i dels espais preservats també amb i per la complicitat de l’activitat econòmica amb la biodiversitat. Aragonès ha posat les salines de la Trinitat del Delta com a exemple d’aquesta “remodeliztació del patrimoni natural”.

“Tenim el convenciment que respectant l’entorn fem valer i assegurem el progrés de les persones, de les que hi viuen i s’hi guanyen la vida i de les que visiten un lloc tan singular i únic a Catalunya”, ha destacat. El president de la Generalitat també ha assenyalat “les potencialitats i els trets diferencials” que han fet de les Terres de l’Ebre Reserva de la Biosfera de la UNESCO, un reconeixement que només té l’Ebre i el Montseny, a Catalunya.

Aragonès ha demanat als ebrencs i ebrenques que “s’autoexigeixin” enfortir l’autoestima i “treguin profit” del que significa aquest privilegi per al conjunt de les quatre comarques ebrenques. “És un imperatiu i és urgent preservar aquesta riquesa paisatgística, d’ecosistemes i de biodiversitat”, ha afegit en referència sobretot al delta de l’Ebre.

Pla català per al Delta

En aquest sentit la consellera d’Acció Climàtica, Teresa Jordà, ha avançat que la setmana que ve es presentarà en seu parlamentària, a la comissió d’estudi del delta de l’Ebre, un pla estratègic amb actuacions a curt, mitjà i llarg termini per preservar-lo. Jordà ha assegurat que han definit “un model de cohesió basat en la sostenibilitat”, que ha de ser una eina “catalitzadora i de consens” per a la conservació del delta de l’Ebre. “No s’hi valen partits polítics ni estratègies de pa sucat amb oli. En tenim un i el batallarem tots alhora o tampoc ens en sortirem”, ha defensat la consellera.

Punt d’inflexió

Des del territori, Xavier Faura, president del COPATE (Consorci de Polítiques Ambientals de les Terres de l’Ebre), organisme que capitaneja la promoció de la marca Terres de l’Ebre Reserva de la Biosfera, ha explicat que es faran diverses accions per difondre “la qualitat i els valors dels productes i serveis” associats i per “provocar” que hi hagi la necessitat de consumir-los i gaudir-los. Faura ha reivindicat que “la transformació” de la marca Terres de l’Ebre Reserva de la Biosfera és “un projecte de país”. “Com més gent la conegui, més valor afegit tindran els productes”, que ja són referents per valors de proximitat, sostenibilitat i biodiversitat gràcies a la feina dels productors durant dècades. Faura ha assenyalat per exemplificar-ho sectors com l’aqüicultura, el vi o l’oli, entre d’altres. “Són l’expressió de la manera de ser i de viure de la gent de l’Ebre”, ha afegit.

Per la seva banda, l’alcalde de la Ràpita, Josep Caparròs, ha assegurat que el rellançament ha de ser “una oportunitat estratègica i històrica” que no es pot deixar escapar, perquè es reconeix el patrimoni i els actius del territori amb valors reconeguts mundialment. “Tot el món que ve a les Terres de l’Ebre perquè és Reserva de la Biosfera sap què significa això i ha de ser un impuls social i de progrés econòmic perquè ho tenim tot per aprofitar aquesta oportunitat”, ha defensat.

Autor: