Si fa poques setmanes el treball parlamentari i polític del diputat republicà Lluís Salvadó, va aconseguir que les centrals nuclears paguen un cànon que revertirà en més inversions a les àrees nuclears, ara s’ha conegut el que també pot ser considerat com un ‘regal de Nadal’ fruit del treball de qui va ser Delegat del Govern, i qui ja va lluitar -llavors sense èxit- per a que la marca turística Terres de l’Ebre s’independitzés de la marca Costa Daurada, actualment gestionat pel Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona.
ERC feia pública la notícia per mitjà d’una nota de premsa emesa per la tarde del mateix dia que s’havien aprovat els pressupostos de la Generalitat, i es coneixa per primera vegada que s’ha inclòs “una esmena a la Llei de mesures fiscals, financeres, administratives i del sector públic per a l’any 2022 que modifica la Llei de turisme de 21 de juny del 2022“. A la pràctica això vol dir que la marca turística ‘Terres de l’Ebre’ no està obligada a pertànyer, en propietat i gestió, a la Diputació de Tarragona, i en pocs mesos podrà ser gestionada per un nou ens intercomarcal que s’haurà de crear.
Aquest és un tema que ve molt de lluny. Als anys vuitanta, l’uniformisme provincial feia que únicament hi haguès la marca turística Costa Daurada a tota la província, fet que va provocar que les oficines de turisme de les Terres de l’Ebre es coordinessen per tindre un perfil propi. Va ser una iniciativa de l’ex-regidora independent de Tortosa, Contxita Gamundi, i també de Carme Franch de Deltebre. Més tard, ja als anys 2005 i 2006, els exdelegat del Govern de la Diputació, Miquel Castelló i Lluís Salvadó, van negociar que si la marca havia d’ingressar a la Diputació, almenys havia de tindre un pressupost, que el primer any va ser de 800.000€. Val a dir que la marca pròpia es va aconseguir quan el Delegat era Francesc Sancho, que inicialment la va adscriure a l’IDECE.
La nota d’ERC
En la nota d’ERC Lluís Salvadó destaca que “la modificació de la llei de turisme de Catalunya permetrà en el futur que les Terres de l’Ebre puguem gestionar d’una forma integrada les dues marques que actualment ens projecten a l’exterior, Terres de l’Ebre i Reserva de la Biosfera. La gestió segregada de les dues marques no és eficient, i de segur que la seva gestió conjunta generarà moltes sinergies i un major potencial d’incidència als mercats de proximitat, sense perdre en cap moment les sinergies que ens aporta el Patronat de la Diputació de Tarragona”.
El diputat ha portat el tema, segons sembla, amb molta discreció (com ja va fer amb el el cànon nuclear) i així ha aconseguit que l’esmena superés el tràmit de la Comissió d’Economia i Hisenda del passat dijous 16 de desembre amb el suport dels grups parlamentaris que donen suport al Govern, Esquerra Republicana i Junts, i també dels grups dels Comuns i del PSC. “Amb l’aprovació definitiva avui de les lleis de pressupostos i de mesures fiscals per part del Parlament es materialitzarà i farà vigent el canvi de la llei de Turisme”, ha conclòs.
El diputat republicà ha manifestat que “el model que l’esmena dibuixa per a les Terres de l’Ebre és el fruit d’un intens debat i treball amb el Departament d’Empresa i Ocupació, competent en matèria de turisme. L’esmena també respon a un acord amb el Departament, i dibuixa un escenari en què l’Ebre haurà d’establir un diàleg amb la Diputació de Tarragona per tal de pactar la transferència de les competències i dels recursos de promoció de la marca en l’àmbit interior. D’altra banda, la voluntat de l’acord passaria per reservar al Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona la promoció en els mercats internacionals, àmbit en els quals el Patronat disposa d’una major capacitat per trajectòria i escala.”