El festival de música de cambra de les Terres de l’Ebre, el DeltaChamber Music, celebra aquest cap de setmana les actuacions centrals. Els concerts es dediquen a l’òpera de Mozart, ‘Don Giovanni’, amb un arranjament en versió de cambra, que és original de l’època però que “es toca poc“, i amb un acompanyament narratiu perquè els espectadors puguin seguir “el fil argumental“, que també estarà caracteritzat a través dels instruments de l’octet. El festival ha escalfat motors amb 24 concerts individuals, una experiència on el músic es troba sol davant d’un oient i ha d’improvisar una peça segons els sentiments que li transmet. La proposta va sorgir l’any passat per adaptar el festival a la pandèmia i s’ha repetit per petició popular.

La sisena edició del DeltaChamber Music Festival es dedica a l’òpera. Amb el lema ‘Òpera, Cambra, Acció!’, Amposta tornarà a acollir músics amb trajectòries consolidades internacionalment. “L’any passat esperàvem un nombre molt gran de participants i músics, com sempre, de molts països del món, però ara mateix venir del Japó a Amposta és pràcticament impossible“, ha lamentat Laura Ruiz Ferreres, professora catedràtica de clarinet a la Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Frankfurt am Main (Alemanya), i codirectora del festival juntament amb Pau Rodríguez Ruiz, director i professor de clarinet de l’Escola i Centre Professional de Música La Lira Ampostina.

La de l’any passat, va ser una edició “en quarantena” i malgrat que enguany s’han pogut recuperar i organitzar els grans concerts, l’edició s’ha hagut de refer amb l’única presència de músics estatals. La música de cambra tornarà al Museu de les Terres de l’Ebre d’Amposta amb 4 concerts “de format molt especial” que s’han programat en dos actes, aquest divendres i dissabte. Un format especial que incorpora la narració per a un ‘Don Gionvanni’ de Mozart arranjat per a música de cambra i amb una intèrpret que ajudarà els oients a seguir el fil argumental. “És molt interessant perquè s’estableix aquesta sinergia del que ella estarà explicant i el que contesten els instruments“, ha destacat Ruiz.

Aquesta és una de les novetats de la sisena edició. “Ens agrada integrar més d’un art, no són concerts i prou, són experiències multisensorials“, ha recordat la clarinetista. L’escenografia d’aquests concerts va acompanyada d’una intervenció efímera que organitza el Col·legi d’Arquitectes de Catalunya Demarcació de l’Ebre a través d’un concurs, “una proposta singular” que només es pot veure si es va als concerts.

Enguany també s’ha celebrat per primera vegada una audició oberta i presidida per un jurat professional del Programa Young Talent 2022 de DeltaChamber Music Festival. Les guanyadores són Ana Parra Navarro (clarinet) i Marina Prat Mir (viola) que participaran en l’edició del 2022 de DeltaChamber Music, formant part dels assajos i del programa de concerts al costat de professors catedràtics superiors de tota Europa i membres solistes d’orquestres internacionals del més alt nivell.

La música de cambra, una opció laboral

La tradició musical d’Amposta i de molts municipis ebrencs beneficia la bona acollida i la sensibilitat per les propostes del festival. Són “molts” els joves músics que des de la primera edició s’ofereixen per fer de voluntaris i tenen curiositat per seguir els assajos i ajudar a organitzar els concerts. “Sempre hem sentit aquesta estima“, ha assenyalat la codirectora. Per a Laura Ruiz el festival també té la voluntat de despertar vocacions i demostrar que “el camí de la música” té recorregut. “Que vegin no és només estudiar a casa l’instrument i anar a alguna cercavila. Que és possible viure d’això, animar al públic i tenir seguidors que estimen allò que fas. Aquesta és la vocació del festival“, ha defensat Ruiz.

Concerts individuals

El DeltaChamber ha repetit l’experiència dels concerts individuals, després del gran èxit de l’any passat, quan aquesta proposta va vestir el programa del festival, molt limitat per la pandèmia. La Torre de la Carrova d’Amposta s’ha canviat enguany per l’església de Poblenou del Delta i el Mercat Municipal d’Amposta, escenaris d’aquesta singular proposta artística. Els espais han afegit una sonoritat i especificitat a aquests concerts “únics i irrepetibles” perquè el músic improvisa a partir del que transmet la mirada de l’oient i sense intercanviar-se ni una paraula. “Per a nosaltres són molt especials i et prepares, però acabes no fent servir res del que has estudiat. Al final, l’espai, les persones et transmeten coses diferents, espontànies i personals“, ha descrit Ruiz.

Aquests concerts s’inspiren en la performance de Marina Abramović, ‘L’artista és present’ i es basen en el format de concert ‘1 a 1’ desenvolupat per Volkenroda Summer Concerts, on la codirectora artística de DeltaChamber Music Festival va participar el 2019.

Autor: