Aquest dissabte s’inaugura el nou Museu del Port, un esdeveniment important per a la preservació del patrimoni del Port i de la ciutat, després d’una remodelació que ha durat més d’un any i que ha suposat una completa transformació de l’espai i del discurs museístic.
L’acte d’inauguració es farà dissabte al matí amb la presidenta del Parlament de Catalunya, l’alcalde de la ciutat i el president del Port i comptarà amb elements festius vinculats al barri del Port i del Serrallo. A partir de la tarda es podrà visitar i l’horari a partir de diumenge serà l’habitual d’11 a 14 hores, i de dimarts a dissabte de 10 a 14 hores i de 17 a 20 hores. Dilluns és tancat.
Les visites al Museu del Port són gratuïtes i durant l’estiu es faran visites guiades. El nou Museu ha tingut una renovació integral que permet oferir una nova museografia d’emocions a través de la incorporació d’elements visuals i interactius.
Havaneres a la Pèrgola
I, també el mateix dissabte, 17 de juliol, es pot gaudir de la música tradicional catalana també a l’aire lliure: una cantada d’havaneres al barri del Serrallo. Durant tot el mes de juliol, les havaneres retornen al Port de Tarragona. Un espai emblemàtic com la Pèrgola del Serrallo és l’escenari que acull les ‘Havaneres del Port- Nits a la Pèrgola’, un cicle impulsat per la marca cultural del Port, Moll de Costa, aquest dissabte a les 22 hores on es podrà escoltar el grup d’havaneres ‘Sopa de Peix’.
És la tercera actuació d’aquest cicle de recitals, i les dues primeres, amb els grups ‘Els Pescadors de l’Escala’ i ‘, va ser un èxit de públic. Els recitals d’havaneres són activitats gratuïtes a l’aire lliure que compten amb les mesures anticontagi de la covid-19 amb la presa de temperatura prèvia, mascareta durant l’actuació i manteniment de la distància social. L’aforament previst és de 150 a 200 persones.
El Teatret del Serrallo impulsa PortAutors/es
El Teatret del Serrallo engega la IV edició de la mostra artística PortAutors/es per oferir noves possibilitats als talents musicals del territori. Com en anteriors edicions s’atorguen tres premis: el ‘Premi del Jurat’, que ofereix l’oportunitat per participar en cinc festivals del territori durant l’any 2021, el ‘Premi del públic’, que consisteix a dissenyar material d’enregistrament per la millora de la producció musical i el ‘Premi a l’artista local’, que rau en la formació musical de Yamaha Music School de Tarragona.
El Teatre, un any més, fa una crida a la creació musical i a la participació per idear noves composicions que posin de manifest el talent del nostre territori. Fins al 20 de setembre, els autors o autores interessades a participar en aquest festival poden adreçar-se per correu electrònic a [email protected] o poden fer la seva inscripció mitjançant el formulari https://ja.cat/InscripcionsPortAutorses2021 publicat al web https://www.porttarragona.cat/ca/port-i-ciutat/teatret-del-serrallo#teatret-en-marxaportautors-es.
En una actuació final que es farà al Teatret al mes de novembre es presentaran les sis persones finalistes. El Port amb aquesta iniciativa vol descobrir el talent del territori i donar a conèixer el seu potencial artístic. La mostra vol donar a conèixer les creacions que es presenten i dotar a les persones participants d’un marc per acollir el seu treball i ajudar a assolir nous públics.
Les bases del concurs es poden consultar a la pàgina oficial del Port de Tarragona al següent enllaç: https://ja.cat/NosMc
Aloguín al Tinglado 1
Al Moll de Costa també s’hi pot contemplar, des del mes passat, una mostra d’aquarel·les de l’artista tarragonina de naixement, Lala Aloguín, al Tinglado 1. Aloguín aconsegueix emplenar l’espai diàfan del Tinglado 1 del Moll de Costa amb l’exposició “Quan l’aigua i el color dibuixen”, una mostra elegant que aporta una mirada enriquidora més enllà de la nostra experiència. L’exposició es pot contemplar fins al 25 de juliol de 2021.
Amb una acurada tècnica, les seves pinzellades recullen el gest espontani de l’artista com un fil conductor entre la percepció i l’expressió. Les aquarel·les que ens mostra juguen amb la transparència dels colors, amb la textura del paper i recull el gest espontani de l’artista que fa aparèixer sobre el paper formes dinàmiques que s’esvaeixen.
L’exposició és un joc de percepcions, un diàleg amb el paper que, finalment, ens ofereix la bellesa de les formes i l’estímul de la nostra pròpia imaginació. De ben segur, pocs indrets com el Tinglado 1 poden ser més propers a la realitat imaginativa i creadora que desprèn Lala Aloguín.
D’accés lliure, l’horari és de dimarts a dissabte de 10 a 13 h i de 17 a 20 h, els diumenges i festius d’11 a 14 h i dilluns tancat.
Arxiu i Museu del Port amb activitats en línia
També ens proposa una activitat en format digital per permetre investigar sobre el món dels arxius amb l’escape room, ‘El misteri de l’arxivera’, que s’havia programat fa un any en format presencial amb gran èxit. Aquesta activitat digital posa a prova la imaginació per a resoldre enigmes en línia dins de l’Arxiu. Una activitat innovadora coorganitzada amb Auriga Serveis Culturals. Qui vulgui accedir a l’enginyosa prova pot accedir mitjançant l’enllaç https://tuit.cat/ubhs1.
I el Museu del Port ha tancat la mostra de les seves col·leccions que exposava al Tinglado 2 per tal de traslladar-les a la seu del nou Museu que enguany s’ha rehabilitat, tot esperant obrir amb la nova museografia.
El Museu també ofereix la proposta Educa Digital, dins del seu programa pedagògic virtual destinat a escoles i esplais. Són els tallers més emblemàtics de l’entitat museística que continuen treballant els continguts al voltant del Port i de la mar. Aquesta iniciativa inclou un vídeo explicatiu de cada activitat i un joc multimèdia. Per accedir a les activitats cal fer reserva mitjançant [email protected] o bé al 977 259 434.
I també es pot seguir el Museu a les xarxes socials amb #MPTalaxarxa i conèixer les seves col·leccions patrimonials mitjançant la descripció d’un objecte que, posteriorment, complementem amb altres informacions o suports vinculats a l’element patrimonial. Us podeu mantenir atents a les seves xarxes (@museuporttarragona).