El Departament de Territori i Sostenibilitat destinarà prop de 60 MEUR en els pròxims quatre anys a tasques de manteniment de ponts i talussos de la xarxa viària de la seva titularitat. Així, ha iniciat la licitació, per primer cop, de dotze contractes de manteniment d’estructures i actius geotècnics. Les actuacions que s’impulsen consisteixen en tasques de seguiment i conservació de ponts i estructures (6 contractes que sumen 29,5 MEUR) i de talussos, terraplens i obres subterrànies (6 contractes amb un valor total de prop de 30 MEUR), distribuïdes en els àmbits de Barcelona est i oest, Lleida, Girona, Tarragona i Terres de l’Ebre. Aquests treballs abasten, doncs, els més de 6.000 quilòmetres de carreteres arreu del territori que gestiona la Generalitat de Catalunya.
Els contractes que ara es liciten formen part de la inversió de 430 MEUR que el Departament de Territori i Sostenibilitat ha destinat a la millora continuada de la xarxa durant un període de quatre anys. Aquestes actuacions refermen la voluntat del Departament de vetllar per la seguretat viària; en aquest cas, mitjançant la conservació de les estructures i dels actius geotècnics. Actualment, a la xarxa viària de la Generalitat hi ha més de 3.600 estructures i més de 20.000 talussos de desmunt.
La inversió per àmbits territorials es distribueix tenint en compte diversos factors; principalment, en aquest cas, per la longitud de la seva xarxa viària i el nombre d’estructures i actius geotècnics, característiques, estat de conservació, i volum i tipus de trànsit. Així, en concret, els contractes que ara es liciten són:
Sector est de Barcelona: Comprèn carreteres de les comarques del Vallès Occidental, el Vallès Oriental, el Barcelonès i el Maresme. Algunes de les vies incloses són la B-140, B-142, B-40, BP-5002, BV-5105, C-17, C-31, C-31d, C-35, C-352, C-59, C-60, N-152z, N-II. El contracte de manteniment d’estructures es licita per un import de 6,3 MEUR i el d’actius geotècnics, per 6,7 MEUR.
Sector oest de Barcelona: Inclou carreteres del Vallès Occidental, Baix Llobregat, l’Alt Penedès, el Barcelonès i el Bages. Algunes vies incloses són la B-124, B-224, B-225, BV-2421, C-1413a, C-1413z, C-16, C-16c, C-243c, C-31, C-31c, C-32, C-32b, C-55, C-58, C-58c i l’ N-141c. contracte de manteniment d’estructures es licita per un valor de 7,5 MEUR i el de talussos, per prop de 8 MEUR.
Comarques gironines: Les tasques corresponents al manteniment d’estructures les carreteres de titularitat de la Generalitat de Catalunya a les comarques gironines compten amb un pressupost de 4,5 MEUR i les d’actius geotècnics, de 4,8 MEUR.
Comarques de Lleida i l’Alt Pirineu i Aran: Els treballs de conservació de ponts i estructures en l’àmbit de Lleida i Alt Pirineu i Aran es liciten per un import de 6,5 MEUR i els de talussos i terraplens, per 6 MEUR.
Camp de Tarragona: Els contractes corresponents a les carreteres del Camp de Tarragona es liciten per un valor de 3,9 MEUR, pel que fa a estructures, i 3 MEUR, pel que fa a actius geotècnics.
Terres de l’Ebre: Els treballs de manteniment d’estructures a les vies de les Terres de l’Ebre tenen un pressupost d’1,1 MEUR i els d’actius geotècnics, 1,2 MEUR.
Tasques de manteniment més especialitzades
És el primer cop que el Departament de Territori i Sostenibilitat impulsa uns contractes de conservació específics per als ponts i estructures i per actius geotècnics. Els nous contractes permeten incrementar l’esforç inversor en aquests elements que requereixen d’un tractament especial, i s’emmarquen en el nou model de gestió del manteniment i conservació de la xarxa viària de la seva titularitat.
El nou model també s’ha enfocat perquè es valori més que en ocasions anteriors la part tècnica de les ofertes (70%) respecte de la part econòmica (30%). Així, es vol potenciar l’especialització i les pimes del sector. L’objectiu és desenvolupar una política de conservació de la xarxa viària que vagi més enllà de les tasques de manteniment i reposició tradicionals, i integrar-la en un procés més dinàmic, de modernització i millora continuada. Aquesta política també s’insereix en la tasca de transformació i digitalització de la gestió de les carreteres que està duent a terme el Departament.