Amb tot, l’Agència Catalana de Noticies, ha detallat que fa unes setmanes, el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, va mantenir una reunió amb el secretari d’Estat d’Infraestructures, Julio Gómez-Pomar, on se li va traslladar la proposta que fa el Govern. Si bé es confirmen els contactes, ni el Ministeri ni el Govern volen parlar obertament de les mesures que es plantegen perquè es va acordar treballar des de la discreció, segons han reconegut fonts del Departament de Territori i Sostenibilitat. De fet, des de Foment asseguren no tenir cap proposta per escrit.
La proposta que la Generalitat hauria traslladat a Foment es concreta, d’una banda, amb la restricció del pas de camions per l’N-340 per les Terres de l’Ebre, el Tarragonès i el Penedès obligant-los a desviar-se per l’autopista AP-7 amb bonificacions d’entre el 35% i el 50% del cost dels peatges. Aquesta solució, la mateixa que es va aplicar fa quatre anys a l’N-II, a Girona, es complementa amb la gratuïtat de l’autopista pel tram de les Terres de l’Ebre i del Penedès pels residents, que es controlaria a través d’un sistema de telepagament bancari com el Via-T.
En concret, el desviament obligatori de camions i la gratuïtat per als veïns afectaria els trams entre Vinaròs i l’Hospitalet de l’Infant, i el d’Altafulla-Torredembarra i Vilafranca del Penedès, on encara no s’ha construït l’autovia A-7, i l’alternativa a l’N-340 passa només per l’autopista de peatge. Les bonificacions per als camions, de la mateixa manera que s’aplica a Girona, serien d’un 35% per als trajectes llargs i fins a un 50% per al trànsit intern. Pel que fa a l’exempció dels peatges per als moviments interns per l’AP-7 que efectuïn els residents de les Terres de l’Ebre i del Penedès, es limitaria a un trajecte d’anada i tornada a la mateixa destinació.
La proposta satisfà, en bona part, els alcaldes dels municipis afectats, mentre que transportistes i moviment veïnal segueixen defensant la gratuïtat total de l’AP-7.