La moció, que ha defensat el diputat republicà per Lleida Xavier Eritja, era un pas més dins del procés en què Esquerra ha estat treballant des de fa mesos tant al Congrés com al Senat per denunciar els greuges que els propietaris de construccions en finques rústiques, centrades sobretot en l’activitat agrícola i ramadera, havien d’assumir per uns valors cadastrals ‘que equiparen les seves propietats a les de zones urbanes’.
La moció s’ha aprovat amb els vots de tots els grups excepte PP i Cs: 205 a favor i 130 en contra. Aquesta era conseqüència de la interpel·lació que la setmana passada el propi Eritja va defensar davant del ministre d’Hisenda i Funció Pública, Cristóbal Montoro, que al seu torn havia criticat que es plantegi modificar l’actual model cadastral mentre Esquerra ja no es vol sumar a un replantejament del sistema de finançament. ‘No té absolutament res a veure una cosa amb l’altra’, ha dit Eritja, que entre altres coses ha recordat que el model de finançament autonòmic no s’ha tocat des de 2009 mentre que els canvis de criteri respecte al cadastre es van aplicar a partir de 2012.
Eritja ha resumit la demanda en dos punts. El primer, aprovar l’elaboració d’una ponència rústica ‘amb criteris diferenciats respecte a la urbana, per salvar els greuges que existeixen actualment’. I el segon, mentre la mesura no estigui concretada, aprovar uns coeficients correctors específics en els actuals valors del cadastre rústic ‘que s’adaptin a les necessitats i corregeixin les desigualtats’.