L’alcalde d’Amposta, Adam Tomàs (ERC), considera la proposta de la Generalitat una mesura “intermitja”, entre la situació actual i l’objectiu “últim” del consistori: “tenir una via segura, ràpida i gratuïta a les Terres de l’Ebre”. En aquest sentit, malgrat valorar positivament la proposta plantejada com a possibilista en el context actual, remarca obertament que aquesta “no és la millor solució” perquè les Terres de l’Ebre continuen sense disposar d’aquesta infraestructura de lliure accés. Un fet que, addueix, situa el territori en situació de desavantatge respecte altres zones del país.
L’aixecament de les barreres de peatge de l’AP-7 continua sent, segons apunta, la principal demanda que continuarà reivindicant el consistori. Una qüestió, recorda, que s’haurà de resoldre de forma definitiva a partir de 2019, quan finalitza la concessió de l’autopista, que segons ha anunciat el govern espanyol no serà renovada. De moment, i sobre la proposta que la Generalitat ha posat sobre la taula de Foment, Tomàs entén que ha de ser el mateix govern espanyol qui assumeixi exclusivament el cost d’implementar aquestes mesures. Recorda que era la seva responsabilitat executar els trams que encara continuen pendents de l’A-7 i no pot passar la pilota al territori.
Transportistes i veïns volen la gratuïtat total
A qui no ha satisfet la proposta plantejada per la Generalitat és al col·lectiu de transportistes, a qui s’obligaria a desviar-se cap a l’AP-7 en aquests trams de la N-340. El director de la Federació Empresarial Autotrasnport de Tarragona (FEAT), Josep Lluís Aymat, ha insistit que “l’única solució correcta” és “la gratuïtat de l’AP-7”. Com ja han fet fins ara en diverses ocasions, juntament amb els veïns, Aymat ha advertit que els transportistes tornaran a mobilitzar-se si finalment es prohibeix el pas dels camions per la N-340 i s’aplica el model gironí de bonificacions al transport pesat.
Per als veïns que lideren les protestes a la carretera, doncs, l’autopista hauria de ser ja gratuïta des de fa “molt de temps”. No només per als residents del territori. Entenen que, malgrat les bonificacions per als transportistes per desviar-se obligatòriament per l’AP-7, el sector haurà de repercutir l’increment de preus sobre els seus serveis. “Es volen carregar les empreses de transport d’ autònoms, amb un o dos vehicles, perquè no podran competir. Si els camions van per l’autopista, encara que sigui a la meitat preu, hauran de pagar”, recorda. El moviment veïnal desconfia també de les alternatives plantejades anys enrere i alerta que, un cop implementades, les mesures serviran per acabar justificant definitivament la conversió de la N-340 en una carretera difícilment funcional, carregada de rotondes, amb doble línia contínua i velocitat limitada a 80 km/h.