Cinc milions d’euros. Aquesta seria la quantitat amb què el ministeri de Foment compensaria Abertis, la concessionària de l’autopista AP-7 fins a finals del 2019, per deixar de percebre el 50% del que actualment paguen els camions per utilitzar la via ràpida de pagament a les Terres de l’Ebre. Desviar els camions de forma obligatòria per l’autopista a canvi d’una bonificació del 50% és, ara mateix, la solució que Estat i Generalitat tenen damunt de la taula per reduir la sinistralitat a la col·lapsada N-340. Han d’acabar de consensuar aquesta o altres mesures en una reunió amb els alcaldes el 7 de novembre, però la sensació (alguns alcaldes així ho transmeten) és que la decisió està gairebé presa.
Arribats a aquest punt del controvertit debat, el col·lectiu veïnal, que exigeix l’alliberament de tota l’autopista AP-7 com a única mesura realment efectiva, ha demanat que les bonificacions s’apliquen només com a mesura temporal mentre es busca “una solució de calat”, i ha reclamat a les administracions que, abans de fer números i negociar possibles compensacions a Abertis, revisen el grau de compliment del contracte de concessió: “Primer s’ha de veure si el compliment per part d’Abertis és real i si la via està ben gestionada: ni tenim més sortides d’autopista ni cap àrea de descans al Montsià en un tram amb massa accidents, ni veiem gaire personal treballant-hi i, per exemple, fa poc va haver un sinistre per la presència d’un porc senglar a Benicarló perquè hi ha trams de tanca en mal estat”, denuncia el portaveu de la plataforma veïnal, Llorenç Navarro.