Animalistes i taurins han apel·lat com a referent, a l’hora de demanar que els bous continuen a l’illa tutelats per l’administració, a la colònia de cavalls salvatges de l’illa de Buda, on al llarg dels anys 90 el Parc Natural del Delta, actualment depenent del departament de Territori de la Generalitat, va introduir aquests animals, procedents de la Camarga francesa, per articular un espai flexible de pastura de conservació: d’entre 20 i 30 hectàrees a l’estiu (poc més que la superfície de l’illa dels Bous), per concentrar l’acció dels herbívors allà on més interessa que actuen, i de fins a 120 hectàrees a l’hivern, quan es pot veure els cavalls pels arrossars. Així ho explica el tècnic del Parc Fermín Morales, que defineix jurídicament l’experiència com “una eina per gestionar l’espai, afavorir la biodiversitat i obrir espais, sense cap criteri de producció”. Els requisits són diversos, ja que la línia roja és l’equilibri ecològic d’una zona fràgil: “Si plou prou, l’animal gairebé no té temps de fer mal, però, en qualsevol cas, no pots passar-te per no danyar la flora i això vol dir anar introduint exemplars o traient-ne”, una capacitat de modulació que Morales no acaba de veure que es puga aplicar a l’illa dels Bous pels problemes d’accessibilitat i pel fet de tractar-se de braus. “Ho veig més difícil de gestionar”, opina Morales, que constata que en un terreny arenós com el de l’illa, quan no plou l’herba es mor de seguida i aquest estiu la sequera pluviomètrica ha estat de les històriques. “Aleshores, els animals o es mengen les soques o es moren de gana”, afegeix. A Buda, accedeix al terreny de pastura controlada amb tractors i el rega quan és necessari. A Vinallop seria tot més complicat, però, en tot cas, no impossible.
A l’espai gestionat de l’illa del Delta viu una quinzena de cavalls, tot i que Morales explica que, per exemple, ara hi ha egües prenyades. “De tant en tant treiem mascles o els esterilitzem”, assenyala en referència a una mesura que ha generat controvèrsia entre taurins i animalistes en relació a l’illa dels Bous: els primers no volen sentir parlar de castrar els animals i els proteccionistes s’han mostrat a favor de l’esterilització per controlar-ne la població.
Quan ha de traure exemplars del Delta, el Parc Natural dóna, de tant en tant, exemplars de cavall salvatge a altres institucions o associacions d’arreu del país, sovint per gestionar espais de vegetació. A Flix, a la Reserva de Sebes, n’hi ha de procedents de Buda.