Durant el comunicat s’han exposat els problemes que pateixen les quatre línies més damnificades de Catalunya: R3, R12 i R15 i R16, aquestes dos últimes travessen l’Ebre. Amb les especificitats de cadascuna de les línies esmentades, el comú denominador de l’informe explicat pel Síndic, Rafel Ribó, es basa en el fet que “el ministeri de Foment, Adif i Renfe atempten contra els Drets de les persones a Catalunya”. L’informe, també assenyala que el servei que ofereix és “anacrònic i vexatori” a causa de la manca d’infraestructures i el manteniment insuficient.
Per aquest motiu, el Síndic demana un “traspàs global i complet i garantir la informació i la participació ciutadana i de les entitats”. Igualment, el Síndic recorda que cal tindre present que “la gestió de les xarxes correspon al Departament de Territori i Sostenibilitat i, per tant, cal també exigir els esforços necessaris, econòmics i de gestió per complir les responsabiltats que li corresponen”.
Pel que fa a l’R15 i l’R16, s’ha informat de les fites assolides com la nova freqüència a l’R16, la rebaixa de tarifes des de l’1 de gener de 2016; la progressiva renovació de la flota de combois, però encara insuficient i lenta o l’aturada de vuit Euromeds diaris a l’estació de l’Aldea, la central de les Terres de l’Ebre sud, a partir de l’1 de novembre.
Així mateix, s’han fet notar les mancances encara per assolir, com ara la franja matinal de la freqüència de l’R15, perquè entre les 8.26 h i les 12.15 h no hi ha cap tren en direcció a Tarragona i Barcelona; el repartiment injust de les unitats 449; la manca de manteniment de la línia del Priorat i la Ribera d’Ebre; el coll de botella que suposa el tram de via única entre Vandellòs i Vila-seca, al corredor del Mediterrani, i que ja acumula dos anys de retard respecte a la data inicial d’inauguració i, per últim i entre d’altres, els retards continuats que han fet que l’excepció siga norma i que s’han agreujat amb l’entrada en vigor dels nous horaris que fan la trampa d’incorporar els retards als horaris i oficialitzar el problema.
Finalment, també s’ha parlat de l’acte que es farà el pròxim dilluns 10 d’octubre al matí, a Vila-seca. Es tracta d’una concentració de protesta convocada per tres plataformes: Plataforma del Transport Públic (PTP), Plataforma en Defensa del Ferrocarril al Camp de Tarragona (PDF) i la Plataforma Trens Dignes Ebre-Priorat (PTP). Aquesta s’ha concebut no tant com una acció ciutadana sinó més com un acte institucional de la demarcació al qual es convoca a alcaldes, consells comarcals, Diputació i sectors socioeconòmics i veïnals.