El govern espanyol desclassificarà 153 “unitats documentals” sobre l’intent de cop d’estat del 23-F de 1981, amb informes, transcripcions de converses i imatges, però sense cap vídeo. Així ho ha explicat aquest dimarts la ministra portaveu del govern espanyol, Elma Saiz, després del Consell de Ministres, que ha assegurat que es desclassifica “tot del qual es té constància”. Saiz ha argumentat que la publicació dels arxius pretén també impedir que la ultradreta difongui les seves “teories”. A més, espera que no pugui desinformar així el jovent que pensa que “amb Franco es vivia millor”. La ministra ha argumentat que els experts consideren que 45 anys són “suficients” per desclassificar ara tota aquesta documentació.
Durant la roda de premsa, Saiz ha argumentat que una “democràcia plena” ha de tenir accés a la informació que el govern espanyol desclassificarà a partir de dimecres. L’executiu publicarà tota la documentació de la qual n’ha tingut accés.
“Es desclassificarà tot del qual en tinguem constància”, ha remarcat la ministra. Així mateix, la portaveu del govern espanyol ha subratllat que 45 anys després tots els experts consideren que ja ha passat un temps “prudent i suficient” per fer aquest pas.
La ministra ha argumentat que, per al franquisme, “tot per defecte era secret i per a sempre, si no es deia el contrari”. El govern espanyol vol acabar d’aquesta manera amb una situació “atípica” en les democràcies “modernes”.
Evitar la desinformació
Saiz també ha reiterat que l’algoritme de les xarxes socials té una força “extraordinària” per difondre desinformació. En aquest sentit, la ministra ha defensat que la desclassificació eviti que la ultradreta utilitzi Internet per difondre “teories” i “desinformació” sobretot al jovent.
La portaveu de l’executiu espanyol no ha valorat el paper del rei emèrit, Joan Carles I (qui era monarca el 1981), en argumentar que ella no ha vist tota la documentació que es desclassificarà. De fet, ha demanat “paciència” a la ciutadania a l’espera de tota la publicació.
“El govern ha arribat on podia arribar”, ha insistit Saiz, que ha afirmat que era una “anomalia democràtica” que encara no s’hagessin fet públics tots aquests arxius, quasi mig segle després de l’intent de cop d’estat.
Projecte de llei
L’executiu espanyol va impulsar l’any passat un projecte de llei per substituir l’antiga Llei de Secrets Oficials (1968). El nou text ha de ser una llei d’Informació Classificada, que s’està tramitant al Congrés, a l’espera de l’aprovació definitiva.
És en aquesta línia que Saiz ha insistit amb la importància que els grups parlamentaris donin la llum verda a la nova llei, quan es debati a la cambra baixa espanyola.
“La memòria no es pot tancar amb clau”
El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, va anunciar ahir a través d’un missatge a X la desclassificació: “La memòria no pot estar tancada amb clau”. Sánchez va afegir que se saldaria així un “deute històric” amb la ciutadania. “Les democràcies han de conèixer el seu passat per construir un futur més lliure”, va apuntar.
Sánchez també va agrair la tasca als que van “obrir camí” per fer possible aquesta decisió, i acompanyava el missatge a les xarxes d’un vídeo de la presentació de la sèrie ‘Anatomía de un instante’ al Congrés. L’escriptor Javier Cercas, autor del llibre, li va demanar que desclassifiqués tots els documents del cop d’Estat.
Aquesta desclassificació del 23-F és una reivindicació històrica de diversos grups del Congrés, i especialment del PNB, que en els últims anys ha insistit en la necessitat de reformar la Llei de secrets oficials per escurçar terminis.
La desclassificació coincideix amb el 45è aniversari del cop d’estat, i la documentació estarà accessible al web oficial de la Moncloa, www.lamoncloa.gob.es, a partir de les 12 hores d’aquest dimecres.

