El conseller d’Agricultura, Òscar Ordeig, ha valorat molt positivament l’acord amb la Comissió Europea per les quotes de pesca, però ha alertat que la “lluita segueix” i que ara s’ha de modificar el reglament europeu. En declaracions a RAC1, ha afirmat que s’ha assolit el principal objectiu, que era “tombar” la proposta inicial, i ha afegit que ara caldrà establir un repartiment “el més just possible”, ja que ha apuntat que els 143 dies són “de mitjana”. D’altra banda, ha explicat que a principis de la setmana vinent rebran un primer informe de l’auditoria amb experts externs sobre la pesta porcina africana i ha garantit que quan el tinguin, el compartiran. De la mateixa manera, ha dit que s’explicarà l’origen del brot “sigui quin sigui”.
L’acord amb la Comissió Europea contempla unes quotes de pesca per al 2026 que permetran a la flota d’arrossegament del Mediterrani sortir a pescar fins a 143 dies sense haver d’aplicar noves mesures mediambientals.
Ordeig ha agraït la feinada “ingent” dels pescadors, científics i autoritats catalanes, així com de la resta de comunitats, del ministeri espanyol, de França i d’Itàlia; i ha considerat que s’ha portat a terme una negociació “exemplar”
Ordeig ha agraït la feinada “ingent” dels pescadors, científics i autoritats catalanes, així com de la resta de comunitats, del ministeri espanyol, de França i d’Itàlia; i ha considerat que s’ha portat a terme una negociació “exemplar”. “Ens hem plantat davant la Comissió”, ha afirmat.
Amb tot, el conseller ha insistit que s’ha aconseguit un primer pas, però que cal continuar treballant per fer efectiu el “compromís” de modificar el reglament europeu. I és que Ordeig ha afirmat que s’ha demostrat que el sistema actual “no funciona” i cal revisar el reglament per assolir-ne un de “més endreçat” i eliminar mesures que “no tenen massa sentit actualment”. Per al conseller, la negociació d’aquest divendres generarà “un punt d’inflexió”.
El conseller ha recordat que la proposta inicial plantejava una reducció dràstica fins a nou dies de pesca, molt lluny de les demandes del sector. “Partíem d’un escenari molt desfavorable i, en aquest context, s’ha evitat un impacte devastador per a la flota i per a l’economia de les zones costaneres”
El conseller ha recordat que la proposta inicial plantejava una reducció dràstica fins a nou dies de pesca, molt lluny de les demandes del sector. “Partíem d’un escenari molt desfavorable i, en aquest context, s’ha evitat un impacte devastador per a la flota i per a l’economia de les zones costaneres”, ha afirmat posteriorment en un comunicat.
Entre les coses que considera que s’han de modificar del reglament, ha apuntat a les anomenades espècies estrangulants, ja que no hi veu sentit al fet que la situació d’una sola espècie pugui impedir la pesca de més de 150 espècies diferents. Per això, ha reclamat un marc normatiu “més coherent i just”, que tingui en compte els esforços que la flota pesquera ja ha fet per avançar cap a la sostenibilitat.
El Govern també ha remarcat l’eliminació de la penalització vinculada a l’escamarlà, una mesura que afectava de manera específica la flota catalana, tot i que els informes científics no indicaven una situació de sobrepesca.
Ordeig ha defensat la necessitat de mantenir les bonificacions internes per a les embarcacions que aposten per millores tècniques com les portes voladores. Actualment, un 32% de la flota catalana disposa d’aquest sistema, i el Govern anima la resta del sector a avançar en aquesta línia
Pel que fa a la sostenibilitat, Ordeig ha defensat la necessitat de mantenir les bonificacions internes per a les embarcacions que aposten per millores tècniques com les portes voladores. Actualment, un 32% de la flota catalana disposa d’aquest sistema, i el Govern anima la resta del sector a avançar en aquesta línia. De fet, el departament ha obert els ajuts FEMPA 2026-2027 amb una dotació global de 8,5 milions d’euros, dels quals 3,8 es destinen al foment de la pesca sostenible, incloent-hi específicament els ajuts per a la instal·lació de portes voladores i xarxes més selectives, així com actuacions orientades a la descarbonització i a la mitigació del canvi climàtic.
De cara al futur, espera que les negociacions per reformar el reglament es basin en informes científics més favorables i que es puguin recuperar dies de pesca en el futur. Ha avançat que la regulació de la gamba serà un dels principals objectius de les següents negociacions europees.

