El president de la Federació Nacional Catalana de Confraries, Antoni Abad, veu un “disbarat” que Brussel·les no hagi augmentat encara els dies perquè els pescadors del Mediterrani puguin sortir a pescar, en un context on el 80% de la flota d’arrossegament està aturada perquè, o bé ha exhaurit els dies de quota, o bé perquè li queden pocs dies per poder sortir. Així ho ha valorat en declaracions a l’ACN després d’una reunió aquest dijous a Barcelona amb alts càrrecs de la Comissió Europea, del Ministeri i de la Generalitat. En la mateixa línia, el president de la Federació Nacional de les Confraries de Pescadors, Basilio Otero, ha lamentat que “en cap moment” se’ls hagi garantit una ampliació de les jornades.
La trobada s’ha celebrat a la delegació del govern espanyol de Barcelona i hi ha assistit la directora general d’Afers Marítims i Pesca de la Comissió Europea, Charlina Vitcheva, i la secretaria general de Pesca, Isabel Artime. També hi participat el director general de Política Marítima i Pesca Sostenible de la Generalitat, Antoni Espanya. També hi havia representants d’altres comunitats autònomes.
La trobada s’ha produït el dia abans que el Comitè Científic, Tècnic i Econòmic sobre Pesca de la Comissió Europea publiqui un informe que serà determinant per fixar la quantitat de dies que els pescadors podran sortir a la mar l’any vinent. D’acord amb les quotes pesqueres del 2025, Brussel·les va atorgar un màxim de 130 jornades de treball als pescadors del Mediterrani, un topall que una bona part del sector català ja ha esgotat.
“No entenem per què no ens donen com a mínim els mateixos dies de l’any passat”, ha explicat Abad, que ha dit que havien entrat a la reunió amb “l’esperança” que la Comissió Europea els presentaria una proposta per ampliar les jornades i així poder treballar fins al 31 de desembre del 2025.
Segons ha explicat Abad, la representant de la Comissió Europea “no ho té tan clar” i s’esperarà a tenir més informes científics per fer una proposta ferma. Per la seva banda, Otero ha criticat que Brussel·les no ho tingui clar tot i que els resultats de l’últim informe, que va sortir fa uns 15 dies, fossin “favorables”.
El president de la Federació Nacional Catalana de Confraries, Antoni Abad; i el president de la Federació Nacional de les Confraries de Pescadors, Basilio Otero, valoren la reunió amb la directora general d’Afers Marítims i Pesca de la Comissió Europea, Charlina Vitcheva. Autors: Andrea Salazar / Maria Asmarat
Un “greuge brutal”
Abad ha assegurat que els estocs estan millor que l’any passat perquè el sector “ha fet els deures”, i ha lamentat que els pescadors catalans estan vivint un “greuge brutal”. “Estem reclamant el dret a treballar”, ha reivindicat. En aquesta línia, Otero ha explicat que li han presentat Vitcheva totes les mesures que han implementat des de 2019 en clau de sostenibilitat.
Otero ha agraït a Artime el suport que els ha mostrat durant aquests dies i, especialment, durant la reunió d’aquest dijous. Preguntat per possibles mobilitzacions futures, ha avançat que el conjunt del sector ho decidirà quan Brussel·les es pronunciï de manera definitiva.
El sector està “en risc d’extinció”, segons el Gremi de Peixaters
Aquest dijous la directora general d’Afers Marítims i Pesca de la Comissió Europea, Charlina Vitcheva, també s’ha reunit amb el Gremi de Peixaters i la Federació de Mercats de Barcelona. En un comunicat, les dues entitats han explicat que en la trobada li han traslladat el seu “rebuig” a les normes “imposades” per la UE i han assegurat que limitar els dies de pesca posa el sector “en risc d’extinció”.
“L’adaptació a les normatives comunitàries sovint no s’ajusta a la realitat de les petites empreses familiars del sector”, han dit. També han reivindicat el “paper essencial” que tenen les peixateries i els mercats municipals en la promoció d’una alimentació saludable i de proximitat. Per tot plegat, els peixaters han reclamat a Brussel·les que se’ls entengui.

