La intel·ligència artificial (IA) ha deixat de ser una promesa de futur per convertir-se en una realitat que està transformant empreses, sectors i la manera com treballem. Davant d’aquest escenari, sorgeixen preguntes clau: com podem incorporar-la de manera estratègica? Com preparem les nostres organitzacions per aprofitar el seu potencial sense perdre de vista les persones?
Amb la voluntat de donar resposta a aquests reptes, la Cambra de Comerç de Tortosa ha organitzat aquesta jornada presencial única. L’esdeveniment ha reunit experts de primer nivell per inspirar, debatre i compartir experiències reals sobre l’aplicació de la IA en el món empresarial.
La jornada ha comptat amb les intervencions de destacats ponents en el sector.
Alfons Cornella, Fundador de l’Institute of Next. Innovar per sobreviure: repensar l’empresa en un context de canvi constant. La IA té el potencial de canviar de forma molt rellevant com ideem propostes a partir de l’anàlisi automàtica de quantitats ingents d’informació provinent de l’entorn. En aquest sentit, ja comencen a haver propostes del què s’anomena “innovació autònoma”, i al nostre país hi ha gent treballant en aquesta direcció. Però la meva experiència em diu que si no hi ha una certa cultura d’innovació a l’organització, amb una actitud atrevida, rebel i audaç, que possibiliti experimentar noves coses, totes aquestes eines serviran de poc. Per tant, la IA pot tenir un important impacte en la innovació si la intel·ligència humana a l’organització té la disposició i l’actitud oberta a explorar noves oportunitats.
Enzo Longobucco, professor del programa d’IA per a negocis de La Salle. Incorporar la IA a l’empresa: decisions estratègiques i reptes reals. Ha centrat la seva intervenció en la implementació responsable de la intel·ligència artificial (IA) a l’empresa. Parlant de la importància de tenir en compte aspectes tecnològics, de sobirania digital i legals, especialment la protecció de dades, i insistirà que la IA s’ha d’utilitzar per resoldre problemes reals, no només per moda. També explicant la necessitat de formar el personal i identificar el nivell de risc segons l’ús de la IA.
Joana Barbany, Technology Business Development Director a Michael Page, i presidenta del Clúster Digital de Catalunya. Transformar l’empresa des de dins: persones, cultura i talent a l’era de la IA: Joana ha abordat la relació entre persones, cultura i talent en el context de la transformació digital. Presentant un estudi sobre la innovació digital a la indústria, posant el focus en les pimes i els reptes reals que afronten per digitalitzar-se. Ha parlat de la resistència al canvi, la importància del canvi mental i la rehumanització de la tecnologia. També ha tractat el lideratge en el nou paradigma tecnològic i l’impacte de la IA en el talent, especialment en la creació i destrucció de llocs de treball, i com la IA pot afectar la incorporació de talent jove i la gestió empresarial.
Chelo Fernández, Cap de l’observatori del Mobile World Capital Barcelona. L’empresa de demà es construeix avui: com posar la tecnologia al servei del negoci. Chelo ha centrat la seva intervenció en la transformació digital real a les empreses, diferenciant-la de la simple innovació. Parlant de la desinformació sobre la IA, criticant els titulars sensacionalistes i la manca de rigor. Explicant la diferència entre digitalitzar, automatitzar i implementar IA, i defensant que la IA només té sentit si respon a una estratègia empresarial clara. També ha parlat dels motius pels quals moltes iniciatives d’IA fracassen i de la importància de l’anàlisi prèvia i la visió estratègica. Aportant dades i informes rigorosos per combatre mites i ajudar les empreses a no caure en errors habituals quan adopten noves tecnologies.
Per la seva part el director gerent de la Cambra de Comerç de Tortosa, Francesc Minguell, ha comentat que, “ens trobem davant d’una nova revolució tecnològica amb la intel·ligència artificial (IA).” Minguell ha afegit, “empreses, entitats i organitzacions haurem d’adaptar-nos a aquest canvi. La paraula –revolució- convida a l’optimisme, destacant la IA no només com una eina, sinó com un coneixement que ens permetrà gestionar millor, aprendre i solucionar problemes en diferents sectors, empresarial, educatiu, cultural o salut, que fins ara requerien molt més temps”.
Joan Estellé, cap de la comissió de digitalització, de la Cambra, ha comentat que és molt habitual sentir la frase: “La IA eliminarà molts llocs de treball”. “Tanmateix, això no està tan clar.” “El que sí sembla evident és que les empreses que no integrin la intel·ligència artificial als seus processos tindran serioses dificultats per competir. I això ja no és una opció, sinó una qüestió d’urgència”.
“Per aquest motiu, la Cambra està fent un esforç i pot acompanyar-vos en aquest procés vital d’innovació contínua”, assenyalava Estellé. “Ho fa a través de l’oficina Acelera Pyme i també des de la Comissió de Digitalització, un espai on empreses inquietes i curioses debatem, compartim i proposem accions de transformació digital. Va ser un matí de provocació i de remoure cervells”.
Alfons Cornella va recalcar la importància de l’actitud com a motor de la innovació i el canvi: sense aquesta base, res funcionarà. L’Enzo va recomanar començar amb models petits i locals, sobretot per motius de seguretat. Joana, des del baròmetre de transformació digital de la indústria, va aportar una visió més humanista i centrada en els recursos humans: la formació és clau, perquè sense treballadors formats l’empresa no pot sobreviure. Les mancances dels altres poden ser oportunitats per a nosaltres, però la resistència al canvi continua sent la gran barrera. Chelo Fernández va diferenciar entre digitalització i transformació, subratllant que el que realment està en crisi és la societat en conjunt, no pas la tecnologia.
A la taula rodona es va posar de manifest que tot ha de girar al voltant de les persones. Tot i això, Alfons va insistir en el paper de l’actitud i va discrepar parcialment: recordava que no es pot oblidar l’eficiència, perquè sense ella no hi ha futur. Va ser, en definitiva, una jornada molt profitosa que, per a molts, pot marcar un abans i un després a les seves empreses.
Adrià Montoro, director de l’Oficina Acelerapyme de la Cambra, ha comentat que estem en un moment en què es parla molt de la intel·ligència artificial (IA). “Els mitjans de comunicació en van plens i la IA és present a tot arreu, per això, és necessari escoltar la veu de professionals amb experiència que ja l’estan treballant de primera mà, per entendre en quin punt ens trobem, quines perspectives tenim al davant i com tot això ens pot ajudar a prendre decisions més fonamentades.
La jornada s’ha tancat amb un debat molt enriquidor entre els ponents, que ha posat de manifest la diversitat de percepcions que hi ha entorn de la IA i la necessitat de seguir alimentant aquest tipus de reflexió. Moderat per Arcadi Mayor, Consultor de Màrqueting Digital. Per Mayor, la IA ja és aquí i suposa una autèntica revolució. “Jornades com aquesta són imprescindibles perquè els empresaris i professionals puguin conèixer-la millor, prendre consciència de la seva importància i desenvolupar l’esperit crític necessari per enfocar la seva implementació de manera responsable i beneficiosa”.
La cloenda de la jornada ha anat a càrrec de l’alcalde de Tortosa, Jordi Jordan, que ha manifestat com “la intel·ligència artificial està transformant sectors sencers: la indústria, el comerç, els serveis, la salut, l’educació… I com no, també està canviant la manera com les administracions públiques prenem decisions i prestem serveis a la ciutadania”. “Innovació i sostenibilitat són eixos que han d’anar plegats, per transformar la nostra ciutat, el nostre territori i donar noves oportunitats a les empreses i a les persones treballadores, en benefici del conjunt de la ciutadania”.
En aquest sentit, Jordan ha afegit que “jornades com la d’avui són fonamentals per generar coneixement compartit i per enfortir la col·laboració entre les institucions, les empreses i les professionals”. “El repte que tenim davant és clar: no podem quedar-nos al marge de la IA”. “Hem de garantir que les nostres empreses, també les petites i mitjanes, tinguin les eines i el suport per adaptar-se a esta nova realitat i aprofitar les oportunitats que ens ofereix la intel·ligència artificial”. “I hem de fer-ho amb una mirada humana i ètica, que posa la tecnologia al servei de les persones, com hauria de ser amb totes i cadascuna de les eines que s’han inventat al llarg de la història de la Humanitat”.