El novembre d’aquest any farà 50 anys de la recuperació de la Societat Obrera de Tivissa, que com recorden els actuals responsables de l’entitat en una nota de premsa, va ser “aniquilada, espoliada i convertida en granja de gallines”. Deixar enrere el franquisme va anar a càrrec d’un “equip humà valent que va haver de lluitar, primer en la clandestinitat, i després contra una burocràcia administrativa anquilosada”. Aquest dissabte s’inicia el programa d’actes que serviran per a commemorar l’efemèride, amb la celebració de l’acte inaugural (18:00 hores) a la Sala la Valquiria que tindrà com a participants l’alcalde de Tivissa, Joan Cedó; Manel Zaera Iriarte, director dels Serveis Territorials de Cultura; Francesc Barbero Escrivà, president del Consell Comarcal de la Ribera d’Ebre; Marta Ventura Torras, vicepresidenta de la Diputació i Carles Jardí Pinyol, president de la Societat Obrera.
Podeu consultar el programa d’actes aquí: Programa 50 anys S.O
Per a més informació, podeu llegir aquí l’article dedicat a la recuperació de la S.O. publicat per Josep Lluís Jardí Pinyol: adminRACO,+171_182+Recuperació+Societat+Obrera+red
El pinyol humà que ho va fer possible el retorn a la normalitat després del parèntesi del feixisme va ser format per Norbert Fusté Pagès, Jaume Cardona Quintana, Antonio Brull Rovira, Isidre Jardí Bordera, Josep Gil Jardí, Joan Pallisé Saladié, Mingo Figueres Fornós, Mateu Serrano Saladié, Jaume Joan Cavallé, Delfí Sabaté Freixes i Ricard Cavallé Vidal. Tots ells “en la clandestinitat, van anar organitzant-se, fent reunions secretes, demanant ajuda a prohoms de l’època, com els republicans Manuel Comes Segura i Carles Martí Massagué. I van aconseguir recuperar les propietats i posar en marxa la primera Junta i també van col·laborar en la celebració, més endavant (1979), de les primeres eleccions democràtiques guanyades per un equip de Progrés”.
La Societat Obrera va néixer, tal com continua el comunicat, “per a fer front al caciquisme i a l’abús de les dretes i va continuar sent un referent que va ajudar a guanyar eleccions municipals a grups progressistes. Hem estat i som una entitat d’esquerres, de republicanisme, de cultura i d’educació”.