L’Associació Trastorn de l’Espectre Autista de les Terres de l’Ebre (ATEATE) hem signat un conveni amb l’Institut Escola Daniel Mangrané per posar en marxa el projecte Patis Inclusius a escoles i instituts subvencionat per la Fundació FC Barcelona. L’entitat es va presentar a la segona edició de SPORT4ALL i dels 85 projectes que es van presentar el seu ha estat un dels 20 que han estat seleccionats, amb una dotació de 15.000 euros.
Les famílies d’ATEATE treballen en la inclusió a les escoles i instituts de les Terres de l’Ebre. Segons recorden en una nota de premsa, l’autisme genera “dificultats en la interacció social i el patiment dels nostres fills i filles es fa evident sobretot en moments poc estructurats com els canvis de classes o els patis. Per abordar l’assetjament escolar i fer-ne prevenció ATEATE ja participem fent xerrades a escoles i instituts al projecte ‘No sóc millor que ningú, no sóc pitjor que ningú’ que pretén conscienciar a alumnes, professorat i famílies per tal de lluitar contra l’assetjament escolar que pateixen molts autistes (46,3% dels estudiants vs 10% no autistes)”.
“Els últims estudis científics -continua el comunicat- ens diuen que les intervencions que s’han fet fins ara per reduir l’assetjament tenen un efecte moderat i suggereixen que les xarxes d’iguals són una estratègia prometedora per reduir l’assetjament”
El projecte vol atacar precisament aquesta problemàtica amb un projecte destinat a afavorir la interacció social amb els iguals a través del joc. “Els últims estudis científics -continua el comunicat- ens diuen que les intervencions que s’han fet fins ara per reduir l’assetjament tenen un efecte moderat i suggereixen que les xarxes d’iguals són una estratègia prometedora per reduir l’assetjament (Hoover & Kaufman, 2018). Així que, tenint present el patiment que ens fan arribar les famílies de les Terres de l’Ebre en aquests moments de més interacció social vam dissenyar un projecte per potenciar les xarxes d’iguals, sabem que són imprescindibles i sabem que el joc ens pot ajudar a construir-les”.
L’ajuda de la Fundació FC Barcelona a través de la iniciativa SPORT4ALL a l’entitat ha de ser “l’espurna que faci possible la inclusió social dels nostres xiquets/es i joves als patis”
L’ajuda de la Fundació FC Barcelona a través de la iniciativa SPORT4ALL a l’entitat ha de ser “l’espurna que faci possible la inclusió social dels nostres xiquets/es i joves als patis. I ho volem fer a través del joc i l’activitat física tenint molt presents les seues necessitats. El nostre projecte busca la inclusió de tot l’alumnat a través del joc, i, per tal que tot l’alumnat hi pugui participar en igualtat de condicions, caldrà facilitar l’accessibilitat cognitiva creant materials visuals que permetin comprendre el joc i dinamitzar els patis per fer-ne efectiu l’ús”. Els objectius del projecte encaixen amb el projecte educatiu de l’IE Daniel Mangrané i amb el desenvolupament del seu projecte actual, centrat en les persones i en el benestar de l’alumnat i la comunitat educativa.
Des de l’associació s’ha volgut comptar amb la dilatada experiència de la Universitat de Múrcia i del Programa d’Inclusió Social Patios y Parques Dinámicos (PyPD) en la formació, la intervenció i la recerca en programes inclusius de patis
Des de l’associació s’ha volgut comptar amb la dilatada experiència de la Universitat de Múrcia i del Programa d’Inclusió Social Patios y Parques Dinámicos (PyPD) en la formació, la intervenció i la recerca en programes inclusius de patis. Professorat de l’IE Daniel Mangrané i el monitoratge de Futsal Tortosa (que treballa amb infants i tenen experiències molt positives en escoles.) rebran formació en el Programa PyPD i seran tutoritzats per la Universitat durant la implementació del programa per comprovar l’efectivitat de la formació al llarg del curs escolar 2024-2025. Els resultats obtinguts es compartiran amb la comunitat docent i científica per a que aquestes bones pràctiques siguin replicades en més centres docents, contribuint així a que els entorns escolars siguin poc a poc més inclusius.
En aquest projecte els tècnics analitzaran les necessitats al pati partir de l’observació del joc lliure detectant l’alumnat amb necessitats de suport
En aquest projecte els tècnics analitzaran les necessitats al pati partir de l’observació del joc lliure detectant l’alumnat amb necessitats de suport. Per a fer possible la seva participació en igualtat de condicions, afirmen des d’ATEATE, “prepararem materials i dinamitzarem els patis conjuntament amb els/les docents, i posteriorment revalorarem a partir de l’observació els suports que encara són necessaris per afavorir la relació amb els iguals. Els tècnics faran un suport al professorat els dos primers mesos amb l’objectiu de fer possible la participació al joc reforçant així la xarxa entre iguals i que tot l’alumnat es senti inclòs al pati de la seva escola”.
D’altra banda, des de l’entitat es recorda que el dissabte 19 d’octubre celebrarà la 3a edició de les Jornades ‘Parlem d’Autisme’ a l’Auditori Sixto Mir de la Ràpita. La jornada s’iniciarà amb la ponència d’Olga Rodríguez, que abordarà la importància de crear patis inclusius.