Prop d’una setantena de vehicles i un centenar llarg de persones han participat aquest dissabte en el tall de la carretera de l’N-340 en contra de la planta de biogàs promoguda per l’empresa ENCE a Camarles. La protesta, que s’ha completat amb una caminada fins a la finca del Pla del Bif, lloc on es proposa la instal·lació, ha estat convocada per dues entitats del poble com són l’Associació per la Defensa Ambiental de Camarles i Lligallos (ADACILL) i el grup verd l’Omeda, juntament amb GEPEC-EdC.
La presidenta de l’ADACILL, Caitlin Davenport, explicava que “la ubicació proposada és sol rústic, a prop de la muntanya, i no creiem que sigui l’adequada. No volem perdre aquest espai de natura”, reconeixia, recordant de pas el llistat de punts en contra del projecte. “No només afectaria els veïns de la muntanya -explicava- sinó a tot el poble i a pobles de la vora. Per això no podem deixar un sol projecte. Estem parlant d’efectes nocius per a la salut, el benestar, l’economia per qüestions com la devaluació immobiliària que suposaria i, en definitiva, el futur de Camarles. Estem parlant també de la contaminació a les plantes i l’impacte olorífic, a més del que suposaria un trànsit intens de camions per a uns camins rurals que no crec estiguin adequats per a soportar una càrrega pesada d’aquest tipus”. Davenport posava damunt l’exemple els efectes col·laterals de la planta de biometagàs de Santa Bàrbara, que “està provocant que la gent marxi per les pudors i la preocupació sobre la seva salut”.
Alhora, Davenport aprofitava per exposar “el model de poble que volem tenir”. I en aquest sentit, el llegat de cara a futures generacions no passa “per un model d’industrialització total i de no ser capaços d’avaluar el valor de la natura. Som el balcó del delta. Això significa que hauríem de mirar cap a un futur verd, no de trànsit, olors i de problemes de salut”. Per aquest motiu, lamentava que l’empresa ja disposi d’un informe de compatibilitat urbanística de la planta atorgat per l’ajuntament. “Ara l’empresa haurà de prendre la decisió de si inicia el tràmit per aconseguir l’autorització ambiental integrada. Encara no ha començat, i la manifestació d’avui és per deixar-los clar tant a l’alcalde com l’empresa que els ho posarem difícil. El poble no ho vol, que ho tinguin clar. I quan comencin el tràmit plantejarem al·legacions”, deixava clar.
Vídeos: Canal TE