El diputat per la circumscripció de Tarragona al Congrés de Sumar-En Comú Podem, Fèlix Alonso, ha requerit al govern espanyol quina és la seva disponibilitat a renovar el Conveni de la Via Verda Val de Zafán, entre ADIF i el Consell Comarcal de la Terra Alta, davant del venciment del conveni el 17 de juny. “Cedirà gratuïtament aquests terrenys de la Via Verda pel període màxim que permeti la legislació vigent amb l’objectiu de que el Consell Comarcal pugui optimitzar els seus ja escassos recursos econòmics i poder dedicar-los al realment important, la conservació d’aquesta Via Verda?”, es qüestiona l’ex alcalde d’Altafulla en un escrit a la Mesa de la cambra destinat a ser respost per l’executiu per escrit.
En l’exposició, el diputat recorda que el 17 de juny de 1994, RENFE i el consell comarcal van signar un conveni que contemplava la cessió per 30 anys dels terrenys de la traça ferroviària de l’antiga línia Puebla de Híjar-Tortosa. “Passats aquests 30 anys, el pròxim 17 de juny de 2024 conclou aquesta cessió i, si no s’hi posa remei, els terrenys passarien a estar a la disposició d’ADIF, empresa pública que no podria donar ús a aquests terrenys”.
El Consell Comarcal de la Terra Alta, continua, “ha demostrat el seu compromís amb aquesta Via Verda ja que ha invertit una part considerable del seu pressupost, uns 30.000 euros anuals, a rehabilitar i adequar aquesta Via Vera per al seu ús per part dels veïns i és un important reclam turístic que contribueix a evitar la despoblació d’aquesta zona de Catalunya i dinamitzar-la econòmicament”.
ADIF, recorda Alonso, “ja ha expressat la seva predisposició a ampliar la cessió dels terrenys”. Ara bé, “les autoritats locals estan preocupades per haver de llevar recursos econòmics de la conservació de la zona per a abonar a ADIF un cànon que resulta irrellevament per a l’empresa pública ferroviària però que suposa un esforç per al Consell Comarcal de la Terra Alta”, reconeix l’escrit de cara a motivar les preguntes dirigides al govern.