El no de Junts al Congrés dels diputats aquest dimarts en la votació de la llei d’amnistia ha reactivat alguns dels casos judicials pendents contra polítics i ciutadans afectats per la repressió de l’estat espanyol als independentistes. Perquè encara que l’agenda política tingui marge de maniobra, els tribunals són inflexibles. Fins al punt que ara es torna a reactivar la causa pendent del rapitenc Lluís Salvadó per la seva implicació en l’organització de l’1-O. L’actual president del Port de Barcelona té fixat l’inici del judici oral al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) per al 10 d’abril. Està acusat, juntament amb l’actual diputat al Parlament i president del Consell Nacional d’ERC, Josep Maria Jové, dels delictes de desobediència, prevaricació i malversació. Tots dos comparteixen causa amb la consellera de Cultura, Natàlia Garriga, en aquest cas pel delicte de desobediència greu a autoritat judicial. I la necessitat de tornar a posar en marxa el motor de la llei d’amnistia no arribarà a temps d’evitar-ho, perquè en el millor dels casos tot el procés parlamentari no culminaria (i això amb el cas d’una hipotètica aprovació definitiva per majoria absoluta) fins maig.
El TSJC ja va deixar clar que els tempos de la llei d’amnistia no els condiciona quan van notificar als tres acusats l’obertura del judici oral a finals de novembre, un període en el qual semblava tot encarrilat i a pas de marxa. Ara, però, amb els dubtes generats no hi ha aturador possible, perquè reactivar el procés parlamentari no serà fàcil. Per començar la llei tornarà a debatre’s a la Comissió de Justícia. Els grups partiran del text del dictamen ja aprovat la setmana passada, però podran introduir noves esmenes. Fonts del Congrés, Junts i el PSOE apuntaven a ACN que en els pròxims dies es convocarà de nou la comissió, i esperen que en un termini de 15 dies el text pugui tornar al ple del Congrés per a la seva aprovació definitiva.
Ara bé, a partir d’aquí la llei haurà de passar pel Senat. La majoria absoluta del PP a la cambra alta significarà allargar la tramitació al màxim, i deixar-la en un calaix fins a dos mesos. Posteriorment al rebuig, hauria de refer el camí i ser ratificada de nou a la cambra baixa per entrar en vigor el dia de la publicació al Butlletí Oficial de l’Estat.