En els últims anys s’ha donat un salt molt important en l’ús de les Xarxes Socials en les DMO’s (Destination Management Organisations, és a dir les Oficines de Turisme en la seva definició més àmplia ), passant d’una presència testimonial poc activa en tot just una o dues plataformes (Facebook i Instagram principalment) gestionades directament amb personal de la mateixa Oficina de Turisme, a externalitzar el servei de Community Manager i disposar d’una presència més activa en tres o més xarxes socials ( Facebook, Instagram, twitter i google +).
Ningú consumeix alguna cosa que no coneix, per això s’ha tornat indispensable visibilitzar els atractius i serveis turístics al major nombre de persones que estiguin en possibilitats de consumir-los, usant els mitjans idonis per a comunicar aquesta informació de forma eficaç i directa perquè desperti l’interès de turistes potencials.
El rànquing
Coincidint amb aquestes dates, i com cada any, l’Associació de professionals de turisme de l’administració local a Catalunya (APTALC) ha fet una anàlisi de la presència de les marques turístiques catalanes a Instagram.
De la utilitat turística d’Instagram no hi ha cap dubte: es generen milers d’imatges que projecten aspectes positius del territori i que es poden utilitzar per a promocionar-lo, genera autoestima entre els ciutadans propis, informa, motiva i inspira futurs visitants, posiciona les destinacions en l’imaginari col·lectiu, i un llarg etcètera d’aspectes que els gestors cal que valorin. Instagram s’ha convertit amb la xarxa social turística per excel·lència.
Aquesta llista s’ha elaborat en base només als comptes oficials de les destinacions, és a dir, els que corresponen als organismes encarregats de la gestió turística del territori (sigui en l’àmbit administratiu que sigui i es gestionin directament o a través d’un servei extern).
S’han tingut en compte el nombre de seguidors (followers) i no altres aspectes com són el nombre de fotografies penjades per cada organisme o el nombre de fotografies etiquetades amb una determinada etiqueta (hashtag).
Encapçala el rànquing el compte de Turisme de Barcelona amb 437.00 seguidors, per segon any consecutiu el perfil de l’Ametlla de Mar turisme conserva el segon amb 42.800, i en tercer lloc ens trobem el compte de Tarragona Turisme amb 39.100. Completen el TOP5 Girona amb 30.000 i Salou amb 22.450 seguidors.