El ple de Tortosa ha rebutjat la moció popular presentada pel Col·lectiu per la Reinterpretació del Monument de la Batalla de l’Ebre, el Corembe, i l’Associació Tortosins pel Monument per la reinterpretació, manteniment i contextualització del monument de la Batalla de l’Ebre. La moció, votada este dilluns a la tarda, ha estat rebutjada amb 13 vots en contra, 7 abstencions i un a favor. Els grups de Movem Tortosa, Esquerra Republicana, la CUP i el PSC han votat en contra, Ciutadans ha votat a favor i Junts per Tortosa s’ha abstingut.
Es tractava d’una moció popular presentada pels dos col·lectius després de presentar més de 1.500 firmes en la qual demanaven fer complir els resultats de la consulta del 2016. Josep Otero, portaveu del Corembe ha defensat la moció davant del ple: “la consulta va ser consensuada amb la majoria de grups polítics representats a l’Ajuntament, el resultat fou claríssim. Res justifica que s’hagi empès ara a la seua retirada”.
El portaveu de la CUP ha assegurat que el Corembe va de la mà de Tortosins pel Monument i de VOX. Durant el seu torn de paraula ha carregat en contra del monument titllant-lo de “ferralla feixista”. “Ja vam dir que la consulta era una gran irresponsabilitat i ens mantenim en la mateixa posició: al feixisme no se’l consulta, se’l combat”, ha assegurat Arnau. Els cupaires també demanen la museïtzació de les restes del monument i que el lloc siga gestionat pel COMEBE.
Des de Ciutadans han felicitat al Corembe per la seua moció i han defensat la consulta del 2016. Assegura que s’ha de respectar el resultat que va sortir d’aquella consulta, que va ser l’opció de reinterpretar el monòlit. El regidor Miquel Albacar ha carregat en contra de l’Ajuntament per donar els permisos pertinents. Des de Ciutadans s’han dirigit a la resta de grups per demanar “coherència”.
Esquerra Republicana de Catalunya ha recalcat el caràcter feixista del monument. A més, el portaveu, Xavier Faura, creu que la imatge de Tortosa es deteriora per culpa del monòlit. A més, ha carregat en contra el govern municipal per no haver presentat cap proposta de reinterpretació. Faura, que ha titllat el debat d’estèril, ha demanat la seua museïtzació un cop estigui retirat.
El PSC, que encara no havia anunciat el seu sentit de vot, ha votat finalment ha estat en contra. La regidora Dolors Bel assegura que el govern municipal ha actuat correctament en totes les passes que han hagut de fer. Els socialistes creuen que han d’utilitzar la memòria per poder tancar les ferides de la guerra i de la dictadura. A més, els socialistes ja han parlat de futur amb la voluntat d’aprofitar la pilastra del monument per fer un pont.
Movem Tortosa ha fet autocrítica pel que fa a la consulta del 2016, ja que “l’Ajuntament no tenia competències sobre el monument i després de més de 5 anys no es va fer res al respecte”. Des de Movem també han reclamat la museïtzació del monument un cop retirada.
Des de Junts per Tortosa s’han abstingut assegurant que compartixen algunes de les reflexions que s’inclouen a la moció. Tot i això, assegura que el govern municipal ha estat fent les coses correctament. La portaveu ha tornat a reclamar al govern de la Generalitat una passarel·la per aprofitar la pilastra. Des de Junts per Tortosa asseguren que la llicència d’obres no ha estat una decisió política, ja que és un acte reglat i per això no han votat a favor.