El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, acompanyat de l’alcalde de la Ràpita, Josep Caparrós, i el director general de Ports de la Generalitat, Joan Pere Gómez, entre altres responsables del territori, ha visitat aquest dijous el camp fotovoltaic instal·lat a la coberta de la llotja de peix del port de la Ràpita per generar energia per a l’autoconsum de la Confraria de Pescadors. Així mateix, Calvet ha anunciat la línia estratègica que vol seguir el port de la Ràpita per convertir-se en un green port que té un horitzó posat en l’autosuficiència energètica, la innovació portuària i la integració del port amb la ciutat. Objectius que van de la mà de l’impuls als sectors portuaris i a l’activitat econòmica dins d’un marc sostenible.
En aquest sentit, la Generalitat preveu invertir 900.000 euros en la construcció de l’edifici que ha d’albergar la futura base nàutica de Sant Carles de la Ràpita. La previsió és de poder licitar el projecte constructiu el primer trimestre de l’any vinent. El projecte aspira a convertir la base en un centre de referència de serveis nàutics d’oci, esport i competició a la badia dels Alfacs. L’edifici, que ha d’acollir l’escola de vela i de les activitats nàutiques, serà auotosuficient energèticament, funcionant amb energia solars i generant 0 emissions de diòxid de carboni a l’atmosfera.
“El port de la Ràpita és un dels principals ports de Catalunya en tots els usos: el pesquer, amb la llotja que més ven de tot el país; en la nàutica esportiva, amb 1.800 amarres, el port que té més amarraments entre Castelló i Tarragona; i també amb usos industrials. I això obliga les administracions, a través de l’empresa pública Ports de la Generalitat, a estar a l’alçada, i ho fem en una direcció molt marcada, sobretot pel que fa a l’eficiència i a l’autosuficiència energètica”, ha subratllat Calvet.
El conseller ha explicat la intenció que el port de la Ràpita “sigui el primer green port de Catalunya, que sigui autosuficient al 100%” i, per aquest motiu, “no ens quedem aquí, instal·larem més plaques i també pensem en el projecte d’instal·lació d’un aerogenerador”.
Canvi de model energètic
El camp fotovoltaic instal·lat per Ports de la Generalitat consta de 340 plaques solars i una potència individual de 125 kW que produeixen uns 18.000 kWh d’energia al mes, que es destina a l’autoconsum del sector pesquer de la Ràpita, arribant a cobrir el 20% de les necessitats energètiques de la Confraria de Pescadors, amb una inversió de gairebé 130.000 euros. Amb aquesta inversió es rebaixa la factura de l’electricitat de la Confraria de Pescadors en 24.000 euros a l’any, ajudant al sector pesquer a reduir les seves despeses. Així mateix, es redueixen les emissions de CO2 a l’atmosfera en 52 tones a l’any.
L’aposta per les energies netes ha portat l’empresa pública a instal·lar un camp fotovoltaic a les oficines de la seu portuària de la Zona Sud per a l’autoconsum energètic. Amb aquestes plaques es produeixen 1.800 kWh d’energia i s’han deixat d’emetre 5 tones anuals de CO2 a l’aire a l’any.
Objectiu, ser un green port
Una de les línies estratègiques del full de ruta que s’ha marcat el port de la Ràpita per ser un green port o port autosuficient energèticament és potenciar la innovació portuària, a través del projecte europeu Psamides en què participa Ports de la Generalitat. Amb aquest projecte s’implementaran solucions innovadores per millorar els fluxos turístics, controlar els costos d’explotació i diversificar i millorar els serveis als usuaris. Així, el port de la Ràpita farà una prova pilot amb tecnologia innovadora de monitoratge mitjançant anàlisis d’imatges de la bocana i dels punts d’amarratge dels vaixells. D’una banda, aquesta eina permetrà conèixer l’ús que es fa dels amarradors portuaris i facilitarà una millor gestió de l’espai i afavorirà l’activitat dins del port. D’altra, es podran analitzar les tipologies d’embarcacions, hores d’entrada i de sortida, velocitats dels vaixells que transiten per la bocana. Aquestes pautes de comportament dels usuaris ajudaran a implementar mesures com la seguretat o la diversificació de serveis.
A més, es preveu fer una prova pilot i col·locar paviment solar trepitjable al passeig marítim per generar energia fotovoltaica per l’autoconsum del port. Així mateix, es preveuen dotar d’energia elèctrica els molls destinats al trànsit de creuers i mercaderies per tal que els vaixells atracats deixin d’utilitzar els motors convencionals. Així mateix, es farà una prova pilot amb la instal·lació d’un aerogenerador de 20 kW per produir energia eòlica.