El Departament de Territori i Sostenibilitat ha impulsat els primers projectes que definiran les actuacions del pla de millora de la funcionalitat i la seguretat de la C-12 en tota la seva longitud, des de Lleida fins a Amposta. En aquest pla, l’actuació més rellevant és la transformació d’aquesta carretera de la xarxa bàsica, de 133 quilòmetres de longitud, en un via 2+1, que permet afavorir els avançaments amb seguretat i evitar els xocs frontals, els més greus.

Aquest programa d’actuacions inclou obres que comportaran una inversió de 60 milions d’euros fins al 2025, dividides en diversos trams. Té com a objectiu transformar la C-12 perquè aquesta via estructurant permeti millorar les comunicacions i afavoreixi la competitivitat al territori. Ara, ha iniciat la licitació de la redacció del primer projecte constructiu, corresponent al tram entre Alfés i Lleida, per un import de 185.000 euros i un termini de sis mesos. En els pròxims dies, es licitaran la redacció de dos projectes de transformació d’aquesta carretera a 2+1 en dos trams més, a les Terres de l’Ebre (Amposta-Tortosa i Ginestar-Garcia).

La C-12, l’Eix de l’Ebre, comença a Lleida i creua les comarques de la Ribera d’Ebre i del Baix Ebre fins arribar a Amposta. Actualment, és una carretera convencional de calçada única amb dos carrils, un per sentit de la circulació en pràcticament tota la seva longitud. Presenta característiques diverses, amb trams urbans i trams interurbans, i registra una intensitat de trànsit que a les Terres de l’Ebre oscil·la entre els 2.700 vehicles diaris i els 12.600 vehicles dia, en funció de l’àmbit. En la redacció dels projectes que ara s’impulsen es tindran en compte les especificitats, característiques físiques i intensitats de trànsit de cada tram.

El sistema 2+1

El Pla de millora preveu la transformació de la C-12 per implantar-hi una secció 2+1, que s’executarà per fases. Consisteix en la formació d’un segon carril addicional en un sentit o altre de la circulació, alternadament, i la instal·lació d’una separació física entre sentits. És una solució òptima i econòmicament eficient per a carreteres amb intensitats de trànsit de fins a 25.000 vehicles diaris i té un menor impacte en l’entorn, amb efectes similars sobre la seguretat viària als d’un desdoblament. Aquest model s’ha aplicat amb èxit a països capdavanters en seguretat viària, com Suècia, França o Irlanda. A Catalunya, el Govern està desplegant aquest model des de fa uns anys, amb exemples com el corredor format per la C-55 i la C-58.

En general, les actuacions incloses en aquest Pla són:

  • Increment de la seguretat i la fluïdesa del trànsit mitjançant la implantació del 2+1
  • Millora de la geometria dels carrils d’incorporació i de sortida de la via i reordenació accessos
  • Renovació del paviment per un de nou que millori l’adherència i el drenatge i redueixi el soroll produït pel rodament dels vehicles
  • Substitució dels sistemes de contenció als ponts
  • Millora de les interseccions per afavorir la canalització del trànsit i la seguretat
  • Pavimentació de cunetes, que permeten donar un sobreample a la carretera

 

ebredigital.cat (diari digital) i Canal TE (canal de televisió), principals fonts d’informació de les Terres de l’Ebre i el Territori Sénia. Actualitat del Baix Ebre, el Montsià, la Ribera d’Ebre i la Terra Alta. Notícies sobre política, economia, societat, cultura i esports; també entrevistes. Agenda cultural i d’oci. Televisió en directe.