Unió de Pagesos celebra que molts dels ajuntaments que havien impedit els mercats d’aliments a l’aire lliure d’aforament inferior a 1.000 persones han rectificat i han tornat a posar-los en marxa tal com funcionaven abans del confinament o han buscat alternatives similars. Les darreres rectificacions han estat els de l’Ajuntament de Barcelona, que va obrir els mercats de la xarxa de mercats de pagès d’economia social i solidària que es fan a diferents barris, o municipis com Manlleu, Torelló i Prats de Lluçanès (Osona), Batea (Terra Alta), Oliana i Organyà (Alt Urgell) i Bellver de Cerdanya.
Així, Barcelona se suma a la majoria de capitals de comarca que mantenen els mercats d’aliments a l’aire lliure: Amposta, Balaguer, Berga, Figueras, Gandesa, Girona, la Bisbal d’Empordà, Manresa, Moià, Montblanc, Móra d’Ebre, Olot, Ripoll, Tàrrega, Tremp, Vilafranca del Penedès i Vilanova i la Geltrú. Tarragona té oberts el de la Plaça del Fòrum i el de la Móra, i el 30 d’abril obrirà els de Torreforta, Bonavista, Sant Pere, Sant Pau i Sant Salvador.
No obstant això, força municipis encara impedeixen els mercats d’aliments a l’aire lliure que tenien regularment (vegeu llistat a sota). En aquest sentit destaca negativament el Maresme amb molts municipis que els mantenen tancats, entre ells Mataró amb sis mercats inhabilitats.
Tal com el sindicat ha anat reivindicant des de l’inici de la crisi sanitària, no és més difícil garantir les condicions de seguretat d’aquests espais oberts públics que els espais privats tancats. Els ajuntaments, si els cal, poden demanar reforços a les autoritats competents per posar mesures de control per dosificar l’aforament, tal com estableix el Reial Decret d’estat d’alarma. D’altra banda, la Direcció General de Protecció Civil del Departament d’Interior va establir el 3 d’abril de manera molt clara les condicions específiques per a la realització de mercats no sedentaris.
El sindicat recorda que impedir aquests mercats contravé la resolució del Departament de Salut, el Reial Decret d’estat d’alarma i el Reial Decret que regula la venda directa de productes peribles i a més perjudica la pagesia i la ciutadania pel fet que entorpeix l’accés als aliments.
Diverses organitzacions s’han sumat a la reivindicació d’Unió de Pagesos perquè s’obrin els mercats d’aliments de pagès als pobles i a les ciutats: Coordinadora d’Usuaris de la Sanitat, Salut, Consum i Alimentació (CUS) i Unió de Consumidors de Catalunya (UCC), la Coordinadora Catalana d’Organitzacions de Consumidors de Productes Ecològics, la Federació de Cooperatives de Consumidors i Usuaris de Catalunya i Greenpeace.
En aquesta context de confinament a causa de la pandèmia de la covid-19, el sindicat insisteix que la pagesia és la peça determinant per proveir la població de productes frescos i de proximitat. Els productors treballen amb normalitat per seguir complint l’objectiu de subministrar aquests aliments als ciutadans.
LLISTAT DE MUNICIPIS QUE NO DEIXEN FER MERCATS D’ALIMENTS A L’AIRE LLIURE:
Alt Camp
Valls
Alta Ribargorça
Pont de Suert
Alt Urgell
La Seu d’Urgell
Baix Ebre
Deltebre
Perelló
Baix Llobregat
Sant Vicenç dels Horts
Cornellà
Mercat de Torreblanca mancomunat per Sant Joan Despí, Sant Feliu de Llobregat i Sant Just Desvern
Esplugues de Llobregat
Baix Penedès
Calafell
Cerdanya
Puigcerdà
Conca de Barberà
Santa Coloma de Queralt
Garraf
Sant Pere de Ribes
Garrigues
Les Borges Blanques
Maresme
Mataró
Pineda de Mar
Calella
Vilassar de Mar
Premia de Dalt
Montsià
La Sènia
Osona
Vic
Roda de Ter
Calldetenes
Pallars Jussà
La Pobla de Segur
Pallars Sobirà
Sort
Esterri d’Àneu
Pla d’Urgell
Mollerussa
Ribera d’Ebre
Mora la Nova
Ripollès
Campdevànol
Camprodon
Segrià
Lleida
Torrafarrera
Segarra
Cervera
Guissona
Selva
Santa Coloma de Farners
Solsonès
Solsona
Terra Alta
Horta de Sant Joan
Bot
Caseres
Vilalba
Vall d’Aran
Viella
Vallès Oriental
Granollers
Canovelles