L’Institut La Sénia juntament a l’Escola Cèsar August (Tarragona), l’Escola Maspujol han estat els guanyadors de Tarragona en la 36 edició de el Concurs Escolar del Grup Social ONCE que, en aquesta ocasió, ha convidat als docents i estudiants a aportar idees per dissenyar banderes i himnes per la inclusió de les persones amb discapacitat.
En aquesta edició han participat 2.960 escolars de 37 centres educatius de Tarragona, sota la coordinació de 49 professionals de l’educació. A Catalunya han participat 12.247 escolars i 183 mestres de 156 centres educatius. I a Espanya, un total de 157.451 estudiants de centres educatius públics, concertats i privats, des de Primària fins a Batxillerat, a més d’Educació Especial i Formació Professional.
Amb el lema ‘ONCE upon a time. La mirada de tod@s’, aquest programa de sensibilització educativa ha propiciat treballar a l’aula de manera activa el canvi d’actituds, la convivència respectuosa i reflexionar sobre qüestions que tenen a veure amb el seu entorn social més proper.
El concurs ha proposat dissenyar una bandera i un himne per la inclusió i la transformació social, elements que seran clau en el mes de juny coincidint amb el World Blindness Summit Madrid 2020. Una assemblea a la qual assistiran més de 1.500 persones cegues de tot el món que convertiran a Madrid en la capital mundial de la ceguesa, i en la qual els escolars i docents guanyadors tindran un paper molt rellevant amb els seus treballs, portant la #inclusionXbandera.
La participació s’ha realitzat per aules completes (una feina-una aula) dirigides per un mestre. Els estudiants de Primària, Secundària i Educació Especial (Categories A, B, C i E) han dissenyat una bandera que simbolitzi el moviment per la inclusió. La bandera ha estat titulada i per facilitar l’accessibilitat a la feina incorpora una audiodescripció amb una durada màxima d’un minut. Per a la seva elaboració els participants han pogut seleccionar retalls de revistes i diaris, utilitzar imatges d’Internet, fer fotos ells mateixos o realitzar una barreja de les opcions anteriors.
Els estudiants de FP i Batxillerat (Categoria D) han presentat un himne que, per a ells, representa el moviment social per la inclusió i amb una durada màxima de 2:30 minuts. Des de la web del concurs s’ha posat a disposició dels participants diverses bases musicals per triar una o fusionar diverses i posar-li lletra. L’himne s’ha acompanyat d’un títol, que no supera els 140 caràcters, i un text amb la lletra perquè sigui més accessible.
Els treballs seleccionats pel jurat de Tarragona per a cadascuna de les categories han estat:
CATEGORIA A: 3r i 4t de Primària
Col·legi: Escola Maspujols
Curs: 4t de Primària
Professora: Irene Jardim
CATEGORIA B: 5è i 6è de Primària
Col·legi: Escola Cèsar August (Tarragona)
Curs: 6è de Primària
Professor: David Jiménez
CATEGORIA C: ESO i FP Bàsica
Col·legi: Institut La Sénia
Curs: 4º ESO
Professora: Rosalia Serralta
Aquests col·legis passaran a la següent fase, l’autonòmica, la resolució de la qual es coneixerà al mes d’abril. Els guanyadors absoluts d’aquesta edició, gaudiran d’un cap de setmana a Madrid coincidint amb la celebració de la World Blindness Summit 2020 i en el qual viuran moments plens d’activitats i experiències innovadores, amb visites culturals i tallers.
El jurat de Tarragona ha estat format per Raquel Saavedra, directora de l’ONCE a Tarragona, com a presidenta; Rafaela Pérez, vicepresidenta primera del Consell Territorial de l’ONCE a Catalunya; Joan Martínez, tècnic municipal en serveis educatius de l’ajuntament de Tarragona; Norian Muñoz, periodista del Diari de Tarragona i Clara Espinach, professora de l’ONCE a Tarragona.