L’ens gestor de la Reserva de la Biosfera, el COPATE, ha portat a terme el sisè fòrum formatiu per a les empreses acreditades amb la marca de la Reserva, “Terres de l’Ebre, Reserva de la Biosfera”, centrat en la cuina de proximitat com a motor d’una economia sostenible i amb la participació d’algunes empreses acreditades, que han compartit les seves experiències d’ús de la marca en una taula rodona.
El fòrum s’ha celebrat a l’edifici de la Delegació del Govern a les Terres de l’Ebre, a Tortosa, on el vicepresident del COPATE, responsable de la Reserva Biosfera, l’Enric Adell, juntament amb el Director dels Serveis Territorials d’Agricultura Ramaderia Pesca i Alimentació a les Terres de l’Ebre, Ferran Grau, van donar la benvinguda als assistents.
En primer lloc, es va presentar una pinzellada dels treballs de la renovació del Reglament d’ús de la marca en els què hi està treballant el COPATE actualment. Aquests, són motivats per la necessitat de millorar el redactat o cobrir alguns buits del Reglament i plantejar un nou enfocament dels compromisos que han d’adquirir les empreses per tal que sigui més efectiu i fàcil el seu seguiment i compliment. També per la necessitat d’adaptar el Reglament als requisits d’ús de la Marca espanyola de la Red de Reservas de la Biosfera Españolas.
El Jesús Gómez, dinamitzador ecològic del DARP a les Terres de l’Ebre i el Toni Beltrán, coordinador de “Terres de l’Ebre: El Rebost Ecològic” van presentar aquest projecte transversal, impulsat per productors, restauradors i sector turístic del territori, que pretén posar en valor la gran varietat de productes ecològics que es produeixen al territori i ser un referent quant a producció ecològica.
Una part molt interessant del fòrum va ser la taula rodona amb empreses acreditades per la Reserva que van compartir les seves experiències d’èxit pel que fa a l’ús d’aquest distintiu. Aquestes empreses van ser: Cítrics Terres de l’Ebre, Cerima Cherries, el Celler La Botera, el Restaurant l’Antic Molí i el Restaurant Les Veles. Totes elles van valorar molt positivament l’adhesió, i van estar d’acord en la importància d’aquests espais de trobada de la Reserva per tal de generar sinèrgies i reforçar la xarxa actual que tenim. A més, van fer referència a la importància de treballar a partir d’ara en la qualitat, més que no pas en la quantitat i en la necessitat que hi ha al territori d’anar més units, de sumar esforços i generar accions més contundents.
Finalment, el fòrum va comptar amb la presència de l’Ada Parellada, restauradora i xef del Semproniana, una gran defensora del producte de proximitat com a producte identitari, més enllà de les certificacions. L’Ada està molt involucrada en la lluita contra el malbaratament alimentari i aposta per una restauració sostenible i de proximitat, tot ressaltant que “un producte amb cognoms és el gran patrimoni que té un territori i a les Terres de l’Ebre en teniu”.
L’objectiu d’aquests fòrums és establir un espai permanent de col·laboració público-privada, un espai de trobada entre les empreses acreditades a la marca i l’ens gestor de la Reserva, el COPATE, per tal que les empreses estiguin informades del dia a dia de la Reserva i poder identificar sinèrgies de treball conjuntes, entre empreses i la Reserva i entre les pròpies empreses. També, formar a les empreses en temes concrets i crear una xarxa entre tots els acreditats.
La marca va entrar en vigor al juliol del 2015 i és l’instrument per tal que aquest reconeixement de qualitat territorial fet per la UNESCO es pugui reflectir en la qualitat dels productes i serveis, proporcionant-los un valor afegit, una major visibilitat i una millora en la posició als mercats, tant locals com internacionals. Durant aquests 3 anys en funcionament de la marca s’han acreditat 141 empreses, dos terceres parts del sector agroalimentari.