L’Ajuntament de Tortosa ha aprovat el pressupost general de 2019 que ascendeix a 70,4 milions d’euros, mentre que el pressupost del consistori se situa en 33,7 milions d’euros, dels quals 4,06 milions corresponen a inversions.
L’alcaldessa, Meritxell Roigé, ha destacat que aquest pressupost, l’últim del mandat, servirà per acabar de complir amb els compromisos adquirits al PAM i a l’acord de govern. A més, ha dibuixat les línies mestres que inclou, amb atenció a l’eix social, al nucli antic, a l’esport o a la millora de la ciutat, entre d’altres. Tot plegat, sense apujar els impostos a la ciutadania i en alguns casos, com el de la recollida d’escombraries, reduint-lo novament un 1% (acumula una reducció del 14% en 6 anys)
En l’apartat d’inversions destaquen dos actuacions al nucli antic, que consolidaran la transformació iniciada en els últims anys: la construcció de la nova plaça situada al davant de la Catedral, valorada en 1,9 milions, dels quals 1,6 queden inclosos al pressupost del 2019; i l’inici de l’actuació al barri del Castell amb l’execució del Passeig de les Cultures, que donarà continuïtat al passeig situat als peus de la Suda, amb 459.000 euros dels més de 671.000 previstos en total. En la recuperació del nucli antic també destaca l’increment per a la rehabilitació d’edificis, que passa de 30.000 a 60.000 euros.
En esports destaca la finalització del Complex Esportiu Win i diverses millores en instal·lacions, que permetran disposar d’uns millors equipaments per acollir el gran esdeveniment que es viurà al juliol: els World Sports Games.
També destaquen altres actuacions com l’adquisició dels terrenys que han d’acollir el futur nou pàrquing de l’hospital Verge de la Cinta; les millores a la via pública en mobilitat, enllumenat, mobiliari o senyalització; l’implementació completa del nou contracte d’escombraries amb la instal·lació dels nous contenidors i renovació dels camions de recollida, o les ampliacions del teatre auditori Felip Pedrell i del Museu, que milloraran les prestacions abans de la Capital de la Cultura Catalana 2021.
En promoció econòmica incrementa les aportacions a les associacions comercials i a la Federació de Comerç, i preveu la creació del Fòrum Econòmic, la celebració de la 75a fira Expoebre i la sexta Fira Alimentària de les Terres de l’Ebre, Festast. A més, manté les aportacions als pobles i a les EMD, continuant amb la descentralització de la gestió municipal.
Els comptes han tirat endavant amb els vots a favor dels grups municipals que conformen l’equip de govern (Partit Demòcrata i Esquerra Republicana), l’abstenció del Partit Popular, i els vots en contra de Movem i Partit Socialista. El grup municipal de la CUP no ha sigut present al ple.
Crítiques de loposició per uns pressuposots “electoralistes”
Els grups de l’oposició, el PP, PSC i Movem Tortosa, han qualificat els comptes de 2019 de continuistes, electoralistes, poc atrevits, i fets lluny del consens de totes els formacions polítiques dl consistori. El regidor d’Hisenda, i portaveu d’ERC de Tortosa, Marià Martínez, ha defensat que els comptes segueixin la línia dels darrers exercicis a l’hora de reduir el deute, incrementar les subvencions a entitats socials, esportives i comercials de la ciutat. L’alcaldessa Meritxell Roigé, per la seva part, ha apuntat que es pretén complir amb els compromisos acordats el 2015 i mantenir “les línies mestres” del mandat com reduir i congelar les taxes i els impostos.
Els pressupostos de 2019 tornen a preveure un congelació de tributs i la rebaixa d’un 1% de la taxa d’escombraries, que acumula una rebaixa del 14%, en 6 anys.