De moment ja s’ha provat a unes 2.000 hectàrees en l’actual campanya (es calcula que el cargol afecta unes 5.000 hectàrees al hemidelta esquerre). Es tracta de sembrar l’arròs sense inundar els camps d’inici, com es fa habitualment. D’aquesta forma s’evita la proliferació del cargol, que ataca la planta quan creix el brot. La efectivitat de la sembra en sec encara no està assegurada, però sembla la més efectiva i, a més, redueix el cost per hectàrea.
Els investigadors de l’IRTA estan treballant per corregir algunes deficiències, com ara la menor resistència de la planta a la salinitat de la terra. En la darrera jornada tècnica organitzada amb el sector, es van presentar algunes varietats d’arròs que poden ser més tolerants a la salinitat. “El delta té un ecosistema complex i hem de veure els efectes de cada acció i ponderar-la adequadament”, ha apuntat la consellera d’Agricultura.
La consellera Meritxell Serret també ha recordat que l’aparició de focus de cargol poma riu amunt, a l’alçada de Miravet (Ribera d’Ebre) és motiu per seguir alerta en la lluita contra aquesta plaga. Serret assegura que s’estan prenent totes les mesures acordades amb el sector, com la neteja de la maquinària agrícola quan passa d’una banda a l’altra del delta. El departament també està subvencionant als pagesos part dels tractaments amb saponina que eleven els costos de producció.
https://www.youtube.com/watch?v=iVIlyuQa_NA

