Fites aconseguides
La portaveu de la plataforma, Montse Castellà, destaca que s’han aconseguit posicionar en “primera plana política i mediàtica”. Fet que els ha permès aconseguir rebaixa de tarifes, l’aturada de l’Euromed a l’Aldea, alguna renovació de combois i una freqüència nova a l’R16 (Barcelona-Tortosa), a les 21 h. Pel que fa als autobusos han aconseguit rebaixa en la t10-t20, han aconseguit el Catalunya exprés per la costa i una rebaixa en l’abonament del trajecte Tarragona-Barcelona.
Castellà ha destacat que està clar que “lluitar serveix, però ho hem de fer durant uns anys més per assolir el què encara no tenim”. En aquest sentit, Josep Casadó, portaveu de Trens Dignes, ha destacat que “d’un dia per a un altre no estarem igual que Barcelona, però s’haurà de treballar”.
Diferència amb altres plataformes
En el decurs de l’entrevista, ambdós portaveus van destacar que en les reunions que mantenen amb el Síndic de Greuges, on s’hi troben amb altres plataformes de Catalunya, observen grans diferències, respecte a les demandes. “Hi ha coses que nosaltres demanem que són de sentit comú i que haurien d’estar ja fa temps. La plataforma de l’R-3 (Vic-Puigcerdà) o la de Lleida ja no els hi cal perquè estan en altres detalls”.
El que encara queda per assolir
Des de Trens Dignes apunten que, tot i que han aconseguit moltes millores encara queda molta feina a fer.
En infraestructures reclamen la doble via Vandellòs-Tarragona. “Porten 20 anys per fer 40 quilòmetres de via i cada cop que arriba un ministre nou ho retarden” apunta Castellà. Una obra molt necessària, ja que per aquest punt passen tots els tres: regionals, l’Euromed i el Talgo. “Tot el que hem aconseguit estos 4 anys, difícilment podrem millorar molt més si aquesta via no s’acaba” han remarcat des de la plataforma. En aquest apartat també reclamen la reobertura de les estacions de Móra la Nova i Ulldecona.
Respecte els serveis, creuen necessari que els viatgers ebrencs puguen viatjar en Euromed fins a Castelló, servei que ja s’ofereix des d’altres punts i només caldria aplicar-lo aquí. Però el que demanen amb més urgència és l’Autoritat Territorial de Mobilitat (ATM) per aconseguir així coordinar els autobusos amb els horaris de tren i la regulació de tarifes, entre d’altres. En aquest punt asseguren que “amb la creació de l’ATM totes les demandes que tenim quedarien sota el seu paraigua”.
Concentració a Móra la Nova
El proper dissabte 4 de març hi haurà una reivindicació a l’estació de Móra la Nova, per reclamar més infraestructures, horaris, freqüències i combois. D’altra banda, un dels clams serà que “aquesta estació esdevingui l’estació de la Ribera d’Ebre i la Terra Alta” connectant-la amb una parada de busos que estigui coordinada amb els horaris dels trens.
Perill R-15
Josep Casadó va advertir que malfia del grau d’atenció que l’administració ferroviària presta a la línia R-15, la que connecta amb la Ribera d’Ebre. Segons assenyalen, el baix grau d’inversions o el desviament de mercaderies per Lleida podrien ser indicatius d’una estratègia soterrada per deixar morir la línia.