Es tracta d’un projecte experimental codirigit pel professor associat a la URV, Joan Vidal, i per l’especialista de música del CEIP Daniel Magrané (EMD de Jesús), Maite Pinyol, que té per objectiu donar a conèixer les propostes metodològiques i els materials didàctics de la Teoria de l’Aprenentatge Musical d’Edwin Gordon, a mestres d’educació infantil en actiu i també als estudiants del Grau d’Educació Infantil del campus Terres de l’Ebre. El mètode Gordon concep l’aprenentatge de la música com un procés similar al de la parla i treballa per afavorir el desenvolupament de les aptituds musicals de cada xiquet segons les seves pròpies potencialitats i tempos.
Les classes de Música en família als nadons es fan els dimarts la tarda a l’Aula de Psicomotricitat del campus ebrenc i vénen acompanyats dels seus pares o mares. Seran deu sessions impartiran d’octubre a desembre els membres del grup de treball Mousiké, integrat per set mestres especialistes de música de centres del territori i que està adscrit a l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE). Joan Vidal va rebre el curs passat un ajut de la Diputació de Tarragona per formar-se en el mètode Gordon i està acreditat pel Instituto Gordon de Educación Musical de España (IGEME) per ensenyar a xiquets i xiquetes d’entre 0 i 5 anys.
Paral·lelament, 18 estudiants de tercer curs del Grau d’Educació Infantil del campus Terres de l’Ebre, segueixen les sessions a través d’streaming, des de l’aula de docència informatitzada. La seua feina és d’observació i anàlisis i consisteix en fer un informe diari personalitzat de cada nadó on es detallen les respostes musicals que donen, la seva tipologia i l’estadi evolutiu musical en el qual es troben. Aquests estudiants a més també han rebut una formació intensiva sobre el curs abans d’iniciar el projecte i assisteixen a les sessions preparatòries de cada sessió de Música en família en les quals s’elaboren i assagen els materials didàctics. I com a projecte de final d’assignatura hauran de dissenyar i executar en grup una sessió d’Audiació preparatòria que s’oferirà a nadons de la Llar d’Infants de Roquetes. L’Audiació és la principal base del mètode Gordon i es defineix com la capacitat de percebre i comprendre la música en la pròpia ment.
Donat que els alumnes realitzaran pràctiques en centres on hi transferiran els seus coneixements i capacitats adquirits durant el projecte, la URV ha reconegut els crèdits de l’assignatura com d’Aprenentatge Servei (APS).
“És la primera vegada que es planteja introduir i experimentar aquest mètode d’aprenentatge musical en els centres d’educació general del país”, apunta Joan Vidal, director del projecte tot assenyalant que “el desenvolupament de l’Audiació representa un benefici per a tota la comunitat i democratitza el futur accés a la pràctica musical”. El projecte ha aconseguit suport del Consell Social de la URV a través dels Ajuts Pont per a projectes educatius. Uns 1.500 euros que han servit per adquirir el material didàctic: mantes cooperatives, octoband, stretchy band, saquets psicomotrius, mocadors, paracaigudes, titelles o shakers per citar alguns exemples.