A l’escola del Temple de Tortosa hi ha ‘jedis’ i ‘padawans’ com si ens trobessem en una pel·lícula de la saga de la Guerra de les Galàxies (Star Wars). En aquest cas els jedis o guies són els alumnes de cinquè i els padawans o aprenents són els més menuts del centre: els alumnes de P3 i P4. La missió dels jedis és ensenyar als seus padawans a fer funcionar els dispositius mòbils, en aquest cas una tauleta. Es tracta d’un projecte pioner a Catalunya que sota el títol Connectem té per objectiu incentivar l’ús de les tecnologies a les aules, però partint de la col·laboració entre els grans i els petits de l’escola. “Aquest projecte l’ideem a partir de la necessitat que tenim d’introduir i fer servir les tecnologies mòbils a l’escola”, explica Marc Curto, cap d’estudis de l’escola El Temple. El projecte, que ja fa tres anys que està implantat a l’escola, va sorgir del propi alumnat de cinquè que va proposar poder fer servir tauletes a l’escola i també va fixar el seu paper en el projecte: ser els guies o mestres dels més menuts.
Aquest any l’escola El Temple ha presentat el projecte Connectem a les jornades TAC 0-8, organitzades per la UAB i el departament d’Ensenyament. Moltes escoles fan servir tauletes a les aules però l’experiència del Temple va més enllà: “és una manera diferent d’introduir la tecnologia mòbil a l’escola ja que més enllà de ser una eina de recerca d’informació és una eina per fomentar les relacions entre els alumnes”. El Temple és l’escola de primària més gran de les Terres de l’Ebre amb més de 500 alumnes i Curto insisteix que “el projecte és una eina d’escola: de cohesió i unió del centre”. Actualment, però l’escola només disposa de 16 tauletes per a tot el centre i un dels objectius és que els alumnes que s’inicien en l’ús de les tauletes a infantil puguen continuar utilitzant-les al cicle inicial.
El reportatge sencer, a l’edició en paper del Setmanari L’EBRE