Després de les escultures sonores del 2014 i la música de 2015 (que va centrar l’edició de l’any passat de l’Ebre,Música&Patrimoni, i que s’alterna bianualment amb l’Ebre,Art&Patrimoni), enguany és el torn de la fotografia. El nexe comú d’aquest cicle, que porta com a lema “Territori fotogràfic, memòria viva”, no només és el territori, sinó també les persones que hi apareixen sempre. Fins i tot en els paisatges de Jep Colomé és difícil no veure el rastre de l’home en els vessants pelats de les seves Muntanyes. A la 340 de Guillermo Barberà, la via uneix en una fina frontera els que hi transiten i els qui hi viuen al costat, i de vegades divideix vides. Andreu Caralt s’allunya fins al Japó, Hongria o Alemanya per mostrar-nos a l’Abans-d’ahir que la guerra, allí com aquí, va construir paisatges de desolació, de vida i de mort. Les fotografies de Lo tros d’Andrei Moldovan idealitzen la construcció del paisatge agrícola i mariner de les Terres de l’Ebre. Lo Mas de Joan M. Ventura és el mirall del microcosmos masover. Finalment, a les gigafotos de 4DVullArt, les figures rupestres de la serra de Godall ens retornen al present la memòria viva de fa almenys 9000 anys.
Amb aquestes dues activitats de gran format (Ebre,Art&Patrimoni i Ebre,Música&Patrimoni), que organitza la xarxa territorial del SAM (Servei d’Atenció als Museus) de les Terres de l’Ebre –encapçalada pel Museu de les Terres de l’Ebre i el Departament de Cultura– pretén apropar el paisatge, la història, les formes de vida i el ric patrimoni del territori a la ciutadania, creant sinèrgies de forma totalment transversal. I això, tant en el sentit patrimonial i artístic mitjançant la fusió de llenguatges, com en la creació de nous públics; renova l’oferta conjunta dels museus del territori, ubicats a Amposta, Corbera d’Ebre, la Galera, el Mas de Barberans, Tortosa i Ulldecona. L’estiu i el temps de lleure esdevenen una oportunitat per visitar els museus i els centres d’interpretació de les Terres de l’Ebre i gaudir de sis visions en les que s’aplega el treball conjunt d’aquests sis equipaments amb sis fotògrafs per mostrar com els museus, igual que la fotografia, no guardem memòria sinó que la construïm per poder així omplir de memòria viva i de bellesa el present de les persones.