L’Aldea ultima els preparatius per acollir un dels esdeveniments astronòmics més destacats de les darreres dècades. El pròxim 12 d’agost, coincidint amb l’eclipsi solar total que travessarà Catalunya, el municipi es convertirà en un dels principals punts d’observació del fenomen a les Terres de l’Ebre i espera rebre milers de visitants arribats d’arreu per viure aquest esdeveniment excepcional.
Amb aquest objectiu, l’Ajuntament ha desplegat un ampli dispositiu d’acollida i mobilitat que permetrà garantir una experiència segura, ordenada i còmoda per als visitants. El dispositiu inclou una zona d’observació amb capacitat per a 4.500 persones, 1.800 places d’aparcament per a vehicles, una àrea específica per a autocaravanes i una xarxa de refugis climàtics distribuïts pel municipi per oferir espais de confort durant les hores de màxima calor.
Tal com explica la regidora d’Acció Cultural i Educativa, Annabel Blanch, «el dia 12 d’agost viurem un fenomen astronòmic únic, però també serà un gran esdeveniment. Per això hem preparat un seguit d’activitats perquè tothom pugui gaudir del dia de l’eclipsi al màxim. Tenim 1.800 places d’aparcament preparades, zona d’autocaravanes, punt d’observació… i un seguit d’activitats i punts per fer un mos o un beure de la mà de diferents entitats i comerços del poble».
Regidora d’Acció Cultural i Educativa, Annabel Blanch: «Les activitats són moltes i variades, però si n’he de destacar una, seria el Tren de l’eclipsi, un tren turístic que sortirà de la caseta de turisme i anirà pel Camí del Xoperal fins a l’ermita, que estarà oberta per poder-la visitar»
«Fa mesos -continua- que treballem perquè tant les aldeanes i aldeans com la gent que ens visita puguin passar tot el dia passejant, fent activitats i fent cultura. Al web eclipsi.laldea.cat trobareu tota la informació actualitzada. Les activitats són moltes i variades, però si n’he de destacar una, seria el Tren de l’eclipsi, un tren turístic que sortirà de la caseta de turisme i anirà pel Camí del Xoperal fins a l’ermita, que estarà oberta per poder-la visitar. Convido grans i petits a adquirir els tiquets a la caseta de turisme el mateix dia de l’eclipsi i a fer una passejada per un dels indrets més bonics de l’Aldea d’una manera totalment diferent».
La regidora afegeix que, de cara a la nit i per a qui vulgui gaudir de l’inici anticipat de les Festes Majors 2026, s’ha programat «un concert a la Pèrgola amb la cantant local Alícia Alomà i, per als que vulguin continuar gaudint del cel, la zona d’observació continuarà oberta i preparada per veure els Perseids. Ja veieu que tenim activitats per a tots els gustos“.
Per facilitar la planificació de la visita, l’Ajuntament ha creat la plataforma eclipsi.laldea.cat, un portal específic que concentra tota la informació pràctica sobre l’esdeveniment. El web inclou els espais d’observació, la ubicació dels aparcaments, els accessos, les recomanacions de seguretat, els serveis disponibles, les activitats programades, informació turística i totes les novetats relacionades amb la jornada.
Més enllà de l’observació de l’eclipsi, l’Aldea ha preparat una programació especial amb l’objectiu que els visitants puguin descobrir el patrimoni, la cultura i l’oferta turística del municip
Més enllà de l’observació de l’eclipsi, l’Aldea ha preparat una programació especial amb l’objectiu que els visitants puguin descobrir el patrimoni, la cultura i l’oferta turística del municipi.
L’Ermita de l’Aldea obrirà les seues portes durant tota la jornada, i això permet visitar la torre, la capella i la plaça interior, amb servei de restauració i connexió permanent mitjançant el tren turístic de l’eclipsi.
La Pèrgola acollirà un espai dedicat al comerç i als productes de proximitat amb la participació de SERCOTUR i altres entitats com el Projecte Gat i també diferents punts de restauració amb barres gestionades pels Diables d’Aldaia, el Moto Club l’Aldea i els Amics Taurins, que oferiran entrepans i begudes per donar servei als visitants. A més, el Pub Dreams i el Food Trucks de Khaos Gallery completaran l’oferta gastronòmica de restauració i begudes. Tant aquest espai com l’Ermita estaran connectats durant tota la jornada pel tren turístic de l’eclipsi, facilitant els desplaçaments entre els principals punts d’interès. Al vespre, aquest mateix espai serà l’escenari del concert de l’artista aldeana Alicia Alomà.
La programació també inclou l’obertura extraordinària de la Khaos Gallery, i el seu food truck amb l’exposició de Pilar Lanau i activitats familiars, com també la possibilitat de participar en el projecte científic SOLARIS, impulsat pel Govern de la Generalitat, el Vall d’Hebron Institut de Recerca (VHIR) i l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC), una iniciativa de ciència ciutadana que analitzarà les respostes fisiològiques durant l’observació de l’eclipsi.
Paral·lelament, la Masia Pla dels Catalans acollirà Sol Obscura, una trobada internacional que reunirà durant diversos dies participants d’arreu en una proposta que combina astronomia, divulgació científica, música, art, natura i activitats familiars.
La jornada del 12 d’agost conviurà també amb l’inici de les Festes Majors de l’Aldea, que s’allargaran fins al 22 d’agost. Aquesta coincidència permetrà als visitants descobrir el municipi més enllà de l’eclipsi i gaudir d’una programació festiva
Durant tota la jornada també romandran oberts diferents equipaments municipals i espais culturals, ampliant així l’oferta per als visitants. Totes les activitats del dia de l’eclipsi total, de sol coincidiran amb el mercat setmanal dels dimecres en horari de matí.
La jornada del 12 d’agost conviurà també amb l’inici de les Festes Majors de l’Aldea, que s’allargaran fins al 22 d’agost. Aquesta coincidència permetrà als visitants descobrir el municipi més enllà de l’eclipsi i gaudir d’una programació festiva que convertirà l’Aldea en un dels principals centres d’activitat de les Terres de l’Ebre durant el mes d’agost.
L’organització de l’eclipsi ha comportat mesos de treball coordinat entre les diferents àrees municipals per planificar aspectes com la mobilitat, la senyalització, els accessos, els aparcaments, la seguretat, els serveis d’atenció als visitants i la coordinació amb els diferents agents implicats.

