(Actualitzat a les 15:15 hores)
La reunió mantinguda ahir a l’Ajuntament d’Amposta entre els integrants de la plataforma creada pels veïns afectats pels aiguats a la zona de disseminats de les partides de Figuerola, Baltasar i Aloy, membres del consistori i representants tant de la Comunitat de Regants de la Dreta com de Bombers i de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA), va servir per filar prim de cara a buscar solucions. Tal com explica el representant de la plataforma, Joan Múria, a ebredigital.cat, “hi van assistir molts dels afectats -més d’un centenar dins i fora del saló de plens- i vam veure als membres de l’ajuntament més receptius. Els de l’ACA, convidats per l’ajuntament a petició nostra, ens van explicar detalls del projecte que tenen de canalització del Barranc dels Núvols, que és el que més mal ens fa”. Aquesta obra entra dins del pla director de barrancs de les Terres de l’Ebre anunciat pel govern català, i que està dotat amb 37,5 milions d’euros. Les actuacions previstes inclouen ampliacions del pas d’aigua, obres hidràuliques i canalitzacions.
Per la seva banda, l’alcalde, Adam Tomàs, considerava que la reunió “ha anat molt bé i tothom ha pogut dir la seva, malgrat la lògica crispació per la situació viscuda. Els Bombers van prendre nota de les persones que no van poder ser ateses en trucades al 112 i nosaltres vam deixar clar que havíem atès a totes aquelles que es van posar en contacte amb l’ajuntament, encara que és cert que durant el diumenge i bona part del dilluns vam estar col·lapsats per la quantitat de gent a qui havíem d’acollir” derivades pel tancament de les carreteres. “Al final ens hem emplaçat tots a fer una visita de camp per veure, sobre el terreny, els punts de millora”.
Els veïns proposen solucions a curt termini amb la col·laboració dels regants
Part del problema s’origina perquè la calendarització de totes aquestes infraestructures noves i amb majúscules tenen un termini de cinc anys. És per això que “fins que no arribi el macroprojecte volem que es facin petites intervencions” que serveixin almenys de pedaç davant la tendència de l’administració a pensar en màxims que després es queden sense finançament. En aquest sentit, “des de la Comunitat de Regants es van mostrar receptius a les millores que els vam proposar a la séquia mare. Entre elles, recuperar l’aigua sortida de l’aigua i habilitar de nou l’obertura de la porta de la séquia, que està agarrotada des de fa anys. També vam exposar la necessitat que hi hagi una gestió coordinada de les portes que són dels regants, de manera que en cas d’emergència s’estableixi un protocol per obrir-les”. Establint un símil, un fet comparable a si fos un accident a l’AP-7 i s’habilitessin sortides alternatives. “Hem de tenir en compte -afegeix Múria- que els barrancs desemboquen a la séquia mare en cas d’aiguats i després fan cap al canal de rec d’Amposta i la Ràpita. Davant d’això, caldria incorporar als regants dins dels plans d’emergència”.
Una altra possible solució a curt termini seria la de “geolocalitzar les masies que es troben disseminades com ja han fet per exemple a Formentera. D’aquesta manera els Bombers tindrien constància de quines són les zones de difícil accés i més complicades d’assistir”, tancava Múria.
Des de l’ajuntament, Tomàs assumia el suggeriment i recordava que “ja el 2018 vam voler implantar aquest sistema des del consistori, però llavors del Departament d’Interior ens va dir que ho farien ells i al final no van fer res”. Alhora, el batlle ha mostrat comprensió amb els regants perquè “les séquies estan pensades i dissenyades precisament per a regar i no per a evacuar aiguats. Amb tot i això, sí que és cert que durant la visita que tenim prevista de fer a la zona amb els veïns i membres dels equips d’emergència i de l’ACA estudiarem la possibilitat d’habilitar un canal vell en desús de la xarxa de rec. I si l’hem de netejar nosaltres des de l’ajuntament, ho farem sense cap problema”, afegia.

