La satisfacció generalitzada al territori per la recuperació del servei de tren Avant entre Tortosa i Barcelona té un forat. Més concretament “un forat negre”, com reconeix l’alcaldessa d’Ulldecona, Núria Ventura, que veu com la seva localitat viu al marge d’alegries i copets a l’esquena que ens donen uns i altres. “És inacceptable la situació que estem vivint pel que fa als serveis ferroviaris entre Vinaròs i l’Aldea. Els Rodalies que venen del sud moren a Vinaròs i els que venen del Nord majoritàriament a l’Aldea. I un trajecte des d’Ulldecona a Barcelona arriba a durar fins a quatre hores perquè es perden tres quarts d’hora només amb l’entrada dels trens a Tortosa”, exclama l’alcaldessa. “I el que és bastant surrealista és que ens costa menys temps arribar a Madrid que a Barcelona!”.
La singularitat d’aquesta disfunció del transport públic en una zona que sembla una frontera de l’antic Oest ha estat reiteradament denunciada des de l’ajuntament. “Ens hem reunit amb representants de la Generalitat i de la Renfe de manera periòdica. El problema, però, és que al govern fins ara ha canviat de responsables de mobilitat cada quatre o cinc mesos i hem tingut que explicar, de nou i cada cop, la nostra situació. I des de Renfe s’excusen amb l’existència d’un coll de botella a l’entrada a Barcelona pels trens que venen des del sud”.
La solució plantejada des del consistori té dues potes, que es fonamenten en “incrementar les freqüències de pas i reduir el temps de trajecte a Barcelona”: Això darrer vindria donat, en bona part, estalviant-se el desviament cap a Tortosa un cop arribat a l’Aldea. I pel que fa al primer, la principal reivindicació ve donada en ajustar l’horari “del tren que surt d’Ulldecona a les set del matí. No arriba a Barcelona fins poc abans de les onze, per la qual cosa no és útil ni per als estudiants ni per a la gent que va a treballar”. resumeix Ventura.
Aquesta realitat quotidiana, que ni tan sols té present l’afectació de les obres que realitzarà Adif a partir d’octubre i que convertiran el trajecte a Barcelona en una pista americana per a Merines, té un greuge afegit, com és el que no només afecta a una localitat, sinó a tota una comarca. “Som l’única estació del Montsià i al seu dia li vam canviar el nom per la d’Ulldecona-Alcanar-la Sénia per deixar clar que donava servei a tota la comarca. Tanmateix, i malgrat aquest efecte en forma de reclam, l’equació segueix donant el mateix resultat: “Vivim una anomalia que no té cap lògica en ple 2024”, reconeix l’alcaldessa que, tot sigui dit de pas, no té ni la més mínima intenció de defallir: “És molt cansat veure com ningú et fa cas. Però si bé ens alegrem de les fites que aconsegueixin altres estacions del territori, continuarem picant pedra fins que aconsegueix un servei digne per als nostres ciutadans”.