La convocatòria del primer Cicle de Conferències dedicat a saber ‘Què era Ilercavònia?’, organitzat pels diaris EBREDIGITAL.CAT i COMARQUESNORD.CAT, i que comptem amb el suport de l’Ajuntament de Tortosa, es va anunciar fa unes setmanes sense conèixer encara en quin espai de la ciutat es podien celebrar. Un tema que ja s’ha tancat: l’escenari serà l’Aula didàctica del Museu de Tortosa (ubicada a l’interior de l’exquisit edifici modernista situat a Remolins, popularment conegut encara com l’antic escorxador).
El cicle començarà, excepcionalment, el divendres 7 de març, tot i que la resta de conferències es faran sempre en dijous. La presentació del cicle anirà a càrrec de l’alcalde Tortosa, Jordi Jordan, també historiador, qui presentarà al primer ponent: l’arqueòleg Arturo Oliver Foix (Vinaròs, 1959), Llicenciat en Geografia i Història per la Universitat de València, Doctor en Arqueologia per la Universitat de Barcelona i Director del Servei d’investigacions arqueològiques i prehistòriques de la Diputació de Castelló
Cal recordar que el nou cicle de Conferències és una iniciativa destinada a promoure la cruïlla on es troben Catalunya, el País Valencià i l’Aragó, com a punt de trobada. I a la vegada, un element de dinamització dels Premis PERIFÈRIC que tenen convocada la Gran Gala d’entrega de premis per al dijous 10 d’abril. I per aquest motiu, les quatre setmanes prèvies, ja es començarà a promoure l’espai ILERCAVÒNIA, entre altres raons perquè el premi principal que s’entregarà a Amposta serà ‘l’ILERCAVÓ DE L’ANY’.
L’arqueòleg Arturo Oliver, autor de la tesi ‘Poblamiento y territorio peotohistoricos en el llano litoral del Baix Maestrat’ explicarà la poca definició que encara hi ha en fixar els límits territorials d’allò que anomenem la terra dels ilercavons; i la setmana següent continuarem parlant d’història amb un altre primera espasa: el tortosí Jacobo Vidal que parlarà, el dijous 13 de març, sobre la gran influència del Bisbat en el manteniment d’aquesta realitat territorial, en este cas a través de manifestacions artístiques: ‘Els constructors del bisbat en l’època medieval i moderna’ és el títol de la seua conferència.
Les dos últimes conferències abordaran altres punts de vista. Un dels fonamentals, la llengua i la parla, a càrrec d’un savi en la matèria, nascut a Rossell i catedràtic de sociolingüística a la URV: Miquel Àngel Pradilla tractarà, el dijous 27 de març, sobre ‘Llengua i identitat: els parlars transfronterers d’un territori imaginat’. I finalment l’economista Vanessa Troncho, tancarà el cicle el 3 d’abril (el dijous anterior a la Gran Gala d’Amposta), amb aquesta última conferència: ‘Potencialitats econòmiques de les comarques al nord i al sud de l’Ebre’.
El coordinador del Cicle de Conferències és historiador i periodista Josep Pitarch, cap de continguts de CANAL TE. Les conferències començaran a les 18:30 hores, tot oferint una xerrada de quaranta minuts, seguida de preguntes del públic. La inauguració del cicle es farà en directe per CANAL TE, les quatre seran enregistrades per a ser emeses per dos canals de televisió (CANAL TE i CANAL TE24), i estaran disponibles a la plataforma OTT laxarxa+.
PROGRAMA
Arturo Oliver, el divendres 7 de març:
“Ilercavonia: Problemàtica d’un territori poc definit”
Jacobo Vidal, dijous 13 de març:
“Els constructors del bisbat en època medieval i moderna”
Miquel Àngel Pradilla, dijous 27 de març:
“Llengua i identitat: els parlars transfronterers d’un territori imaginat”
Vanessa Troncho, dijous 3 d’abril:
“Potencialitats econòmiques de les comarques al nord i al sud de l’Ebre”