Ahir es va clausurar la tercera edició del congrés de ciència i cuina GastroMar l’Ampolla, un certamen que va néixer en plena pandèmia i que enguany ha certificat la seva consolidació com a un esdeveniment gastronòmic i científic de referència on tractar aspectes que ens ocupen en el present i futur del sector marítim.
Organitzat per l’Ajuntament de l’Ampolla, la Fundació Alícia i Repicat Sc, GastroMar l’Ampolla 2023 ha reunit durant tres dies a més de 40 cuiners, científics, pescadores i gent de la mar en un espai obert i de diàleg entre el coneixement científic i la gastronomia. S’ha posat en valor la tradició, la innovació i el coneixement tecnològic per aportar solucions aplicables al món real, i on s’ha enfatitzat en la importància de la cuina com a eina essencial per traduir la recerca i el coneixement en solucions pràctiques i atractives.
Expertes i experts del mar i de la ciència
Per GastroMar l’Ampolla han passat investigadors i professionals vinculats al món de la recerca, la tecnologia alimentària, la innovació, la comunicació i la pesca per oferir-nos la seva expertesa i visió. Ricard Carbó, enginyer i responsable dels centres de les Terres de l’Ebre; Mar Vila, biòloga marina i investigadora de la càtedra Oceans i Salut Humana (UdG); Elsa Lloret i Ricard Bou, tecnòlegs dels aliments, tècnica i investigador de l’IRTA Monells; Eli Bonfill, oceanògrafa i divulgadora de plancton.cat; Amanda Barba, nutricionista-dietista d’Alícia; Laia Badal, química d’Alícia, entre d’altres.
Enguany, també s’ha tractat la importància de com comunicar i divulgar sobre gastronomia i sostenibilitat amb les periodistes gastronòmiques Carme Gasull i Paula Molés.
Una de les intervencions més destacades de GastroMar l’Ampolla 2023 va ser la que van oferir Iris Triola, Cristina Caparrós, Anna Bozzano i Eli Bonfill, de l’Associació Catalana de Dones de la Mar. Totes elles van destacar la importància de comunicar a la població la importància de consumir peix de llotja, i no només les espècies marines més conegudes, sinó totes les espècies autòctones que es pesquen a prop i que no són tan comercials, com la llisa, la canana o la bròtola. També van aportar la seva visió més antropològica l’Associació Fra Roger del Projecte Agroxerxa Menorca.
Valorització d’espècies poc conegudes
Durant aquesta 3a edició de GastroMar l’Ampolla, de fet, s’ha realitzat una sessió de treball amb els agents del sector amb l’objectiu de presentar l’estratègia de promoció d’espècies pesqueres poc conegudes i valorades que s’ha treballat en el marc de l’Estratègia Alimentària de Catalunya del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat de Catalunya. El dilluns a la tarda, la Fundació Alícia es van reunir amb pescadores i armadores, peixateres del territori, responsables del Gremi de Peixaters de Catalunya i altres agents vinculats al món de la promoció i la comunicació per tal de compartir el seu coneixement i experiència i implicar tota la cadena de valor.
I és que de les més de 200 espècies de mar que es pesquen a les nostres costes, els consumidors en coneixen poc més de mitja dotzena. Així mateix, el consum de peix entre el jovent és un altre dels temes a tenir molt present, ja que si la mitjana de consum de peix entre la població adulta és d’uns 10 Kg de peix a l’any, entre els més joves aquesta xifra no arriba als 3,5 Kg.
Conclusions del congrés
Toni Massanés, director de la Fundació Alícia, ha recordat que “la població té molt poc coneixement entorn al peix, per tant la divulgació i comunicació tenen un paper molt important per educar el consumidor. És essencial entendre’l i adaptar-se als canals i formats que consumeix, i esdeveniments com GastroMar compleixen un paper fonamental”. A més, va afegir, “s’ha de continuar establint un diàleg entre el coneixement, la saviesa de la tradició de la innovació i els productes del territori”.
En aquest sentit, els 10 punts clau del congrés són les següents:
- S’han de posar en valor les iniciatives que es fan i es plantegen fer en el futur en resposta a l’emergència climàtica. No es tracta només de no malbaratar recursos, sinó de sumar i aportar al mar.
- S’ha posat de manifest la falta de relleu generacional immediat i els problemes que això comporta pel sistema alimentari. Així com la necessitat de posar el focus en el paper clau de la dona en el món del mar (pescadores i armadores, peixateres i científiques, entre altres).
- Ens ha d’ocupar no només el relleu generacional dels pescadors, sinó també el relleu generacional dels consumidors. Davant de la disminució del consum de peix en joves, s’ha de fomentar la divulgació i aportar coneixement culinari per aconseguir incrementar-ne el seu consum.
- Dependre de poques espècies no afavoreix la biodiversitat de l’ecosistema marí, per tant s’ha de treballar per diversificar-ne el seu consum i adaptar-se al que el mar ens ofereix en cada moment.
- En aquest sentit, hi ha espècies poc conegudes i poc valorades que s’han pescat sempre als nostres mars. En el marc de l’Estratègia Alimentària de Catalunya, s’està incidint per a que el consumidor les conegui i les consumeixi.
- Degut a l’augment de les temperatures del mar les poblacions de peixos estan canviant i apareixen espècies que s’adapten millor a aquestes condicions. Aquests peixos son els anomenats espècies termòfiles i cal conèixer-les i fomentar-ne el seu consum.
- La població té molt poc coneixement entorn al peix, per tant la divulgació i comunicació tenen un paper molt important per educar el consumidor. És essencial entendre’l i adaptar-se als canals i formats que consumeix.
- El paper importantíssim del periodisme, especialment el gastronòmic, compromès amb el territori per fer arribar missatges clars a la societat.
- Sistemes de cultiu sostenibles d’aqüicultura com l’aquaponia o el cultiu de musclos i d’ostres, identitari del territori de les Terres de l’Ebre, son exemples de com la recerca s’ha d’enfocar per assegurar uns sistemes alimentaris més sostenibles.
- En relació amb això, les cuineres i els cuiners del Gastromar han fet bandera del producte del territori, del respecte pels qui el fan (pesquen, cultiven, produeixen, elaboren,…), de la innovació gastronòmica i la manipulació amb noves tècniques culinàries, així com la valoració i l’ús de totes les espècies i l’aprofitament de totes les seves parts en les seves elaboracions com a una pota més del concepte de sostenibilitat. Per tant, s’ha apostat per continuar establint un diàleg entre el coneixement, la saviesa de la tradició, la innovació i els productes del territori.
El director general de Política Marítima i Pesca Sostenible Sergi Tudela, va concloure el congrés afirmant que “GastroMar l’Ampolla és el gran referent de Catalunya en la promoció de la cultura del peix de proximitat”.
Més informació: Una classe magistral del xef Joan Roca, el tancament de luxe per a la 3a edició de GastroMar l’Ampolla