La guerra freda sobre els fons nuclears, que podria ser perfectament el títol d’una novel·la de John Le Carré, continua mostrant símptomes d’aparent desgel. Això sí, gota a gota. Si la setmana passada el delegat del govern de les Terres de l’Ebre, Albert Salvadó, accedia a la petició del diputat socialista Joaquim Paladella per reunir-se i tractar sobre com i quan es posaran en marxa, aquest dimarts feia el mateix amb la diputada de Junts, Irene Negre. La proposant de la modificació de l’articulat de la llei juntament amb el seu homòleg de Batea, ha aprofitat la cita per traslladar a Salvadó el “malestar” del seu grup per les declaracions efectuades pel delegat a la sortida de la cimera amb Paladella, en les quals afirmava haver intentat reunir-se amb tots els diputats ebrencs de cara a buscar consensos a finals del passat mes de novembre. És a dir, abans de la votació clau al Parlament de mitjans de desembre. “Ho lamentem perquè nosaltres li havíem demanat que proposés una nova data. Sempre estem oberts a consensuar i debatre propostes”, afirmava Negre en roda de premsa posterior a la reunió.
En tot cas, i com la mateixa diputada ha assenyalat, es tracta de deixar el passat en un calaix. I de cara al futur, Negre ha reconegut sentir-se “contenta perquè, malgrat les diferents visions sobre com es treballa aquesta llei, hem aconseguit el compromís del delegat que es convoqui el més ràpid possible l’òrgan de governança que ha de garantir el retorn dels fons al territori i el compliment del reglament”. Sobre aquest darrer capítol, ha reconegut la necessitat de refer-lo un cop canviat l’òrgan de governança tal com estava previst en un inici. Però tampoc vol que això sigui un entrebanc. “Es podria llevar perfectament la part relativa a la governança i mantenir la seva finalitat en la distribució d’aquests fons”, explicava. “Li he volgut donar les gràcies al delegat per la pressa en la qual s’havia iniciat la reforma del reglament, però també li he exposat que creia que aquestes decisions les havia de prendre precisament l’òrgan de governança, que no estava convocat, per tal de considerar si es podia aprofitar l’existent o calia fer-ne un de nou. En tot cas, penso que és bastant recuperable el primer reglament existent”, reconeixia. De cara a facilitar l’engranatge Negre també li ha demanat a Salvadó que reclami amb urgència als diferents organismes i entitats que han de compondre aquest politburó, com per exemple els diferents consells comarcals (que han d’escollir els seus dos representants en plenari), que els nomenin com més aviat millor.
“La voluntat que tenim tots els grups polítics és que aquests fons tinguin una reversió directa i immediata al territori”, concedia Negre, assegurant que aquesta era també la voluntat del delegat del govern. “Des de Junts per Catalunya considerem que no es pot trigar més en la reversió d’aquests recursos al territori perquè la gent els pugui treballar”. En aquest sentit, però, no ha deixat passar l’oportunitat per etzibar que ja hi ha “projectes que han sortit a la premsa que s’havien començat a elaborar en base de l’antic reglament, tot i que no era conegut per tothom”, en el que ha titllat com “una manca de transparència vist des de la nostra part. En aquest punt li hem traslladat el nostre malestar perquè consideràvem que no era correcte. No hi ha una igualtat de condicions si tu no expliques el reglament abans a tothom. Per fer-ho bé cal que tant els ajuntaments com les empreses estiguin informats”.
“Esperem que amb la constitució de l’òrgan de governança de caràcter territorial i vetllat pel Departament d’Empresa, que n’ha de tenir la presidència, la posada en marxa dels fons sigui immediata. Des de Junts per Catalunya a l’Ebre volem que els fons es posin en marca en quinze dies millor que en un mes”, completava Negre abans de posar damunt la taula el temor expressat des d’ERC que els fons puguin perillar si no hi ha pressupostos. “Jo entenc -rebatia la diputada de Junts- aquest posicionament des del govern. Nosaltres som un partit responsable, però també tenim la nostra visió de com hauria de ser el govern. A partir, d’aquí, tots sabem que hi ha altres mecanismes parlamentaris per a poder revertir aquests fons sense necessitat de tenir aprovats uns pressupostos. I això ha de quedar clar”.